lørdag den 8. september 2012

Doubletest - dobbeltcheck

Jeg tog en hjemmearbejdsdag efter den dårlige opringning den anden dag og endte selvfølgelig med at lave meget lidt arbejde og en hel del googling. Man kan jo altid finde noget godt, hvis man arbejder hårdt nok på sagen.

Det har altid undret mig, at man i forbindelse med scanninger justerer terminsdatoen selvom man hos os i fertilitetsbehandling ved næsten på timen, hvornår befrugtning er sket.

Men nu hvor jeg ved, hvad de hersens tests handler om, forekommer det mig helt tosset. Det er nemlig sådan, at de markører man går efter i blodet er sådan nogle værdier, der fordobles i en bestemt tempo ligesom vi kender det (til bevidstløshed) fra HcG. Den vigtigste fejlkilde i de her tests er af denne gode grund, gestationsalderen. Hvis den er beregnet forkert, får man i sagens natur et forkert resultat.

Man kigger efter niveauerne på en del af HcGet og på noget, der kaldes PAPP-A. Førstnævnte fordobles hver 2-3 dag, sidstnævnte hver 6. dag.
Hvis niveauet er for lavt eller for højt, sparker det til risiko-beregningen.

Men for filen altså. Jeg har en hurtigvoksende lille krudugle i maven. Hun har ved alle scanninger været over normal størrelse. Til NF-scanningen justerer de så i forhold til hendes størrelse på 72mm sådan at det hedder, at jeg var 13+3 i mandags. Men jeg ved jo lige så sikkert som Amen i kirken, at jeg var 12+5. Fem dages forskel. Alle værdier vil se ud som om de kun ligger på det halve af, hvad de burde...!

Jeg bliver nok nødt til at bede jordemoderen om at lave en beregning på den faktiske gestationsalder på mandag. Ikke at det vil ændre på noget. Bare for min nysgerrigheds skyld.

Helt ærligt, det er sgu altsammen blændværk og vonhörensagen henne i lægevidenskaben...

3 kommentarer:

Maria sagde ...

Det er sgu da en MEGET vigtig pointe. Og gør det en forskel er det jo ikke sikkert du vælger at gå igennem en biopsi, så det er da meget væsentligt at få på plads først!

Har også læst at når man har været i behandling kan det give en misvisende blodprøve pga. hormonkuren.

Jeg tænker på dig og håber sådan det bedste for mandag.

Kh Maria

Tommelise sagde ...

Ingrid var også større end hun burde lige fra start - og er det stadig! Min termin blev vist rykket fire dage frem i forhold til ÆO, men jeg endte så med at gå 11 dage over termin ud fra denne dato. Så i sidste ende har det nok ikke nogen betydning. Ved 3D scanning omkring uge 30 var hun 1,5 uge større end den alder hun havde i forhold til termin. Jeg synes i øvrigt også at det er mærkeligt, hvis man kan sige at alle fostre har samme størrelse når man er så og så langt henne når der nu er så stor forskel på mennesker efter de er blevet født. Så kan der vel også være forskel på forsterstadiet. Men så længe hun ikke er for lille tror jeg ikke der er noget at bekymre sig om.

Anonym sagde ...

Helt enig med Maria! Arbejder med tal til dagligt og læresætningen "man skal ikke lade sig forblænde af tallenes magi", er sgu vigtig når der skal træffes beslutninger ud fra matematik.
CH