tirsdag den 19. februar 2008

Halvvejs

Det er nu 14 dage siden ÆL-sprøjte, 12 dage siden ÆU og 9 dage siden ÆO. Ikke overraskende føles det som 3 måneder siden ÆO. Det med 9 dage giver slet, slet ingen mening.

Om 3 dage er det alm. mens-dag. Blodprøven er først om 6 dage. Cirka 3 måneder.

Ved septembers IVF fik jeg meget, meget ømme bryster et stykke tid efter ÆO - så ømme, at jeg var nødt til at holde på dem om natten, faktisk. Men et par dage før mens-dag ophørte ømheden pludselig. Det gjorde mig lidt forskrækket og ret ked af det dengang. Og det gør det igen denne gang, hvor ømheden også pludselig har fortaget sig.

Da der sidst viste sig at være tale om en pseudo-graviditet, var jeg overbevist om, at ægget havde sat sig fast og den deraf følgende hCG-produktion havde skabt de ømme bryster, hvorefter det alligevel rev sig løs og brysterne vendte tilbage til normal. Men egentlig giver den forklaring vel ikke mening. For hCG-produktionen fortsatte jo. Og der var ikke noget med 'at rive sig løs'. Celledelingen gik vel bare i kluddermudder. Det har vel ikke noget med mine bryster at gøre...?

Under alle omstændigheder har jeg været ked af det de sidste dage. Det ligner sidste gang for meget. Og det kan jo sagtens gentage sig på præcis samme måde.

Jeg har ingen symptomer. Krop helt normal. Har gået og længtes efter at mine overstimuleringssymptomer skulle blusse op igen, men nej.

Har kastet op i munden på mig selv adskillige gange på det sidste (sure opstød) og det er jeg ikke vant til. Det er vist det tætteste jeg kommer på et symptom. Derudover er jeg træt, trist og fuld af håbløshed- præcis som en god omgang PMS.

Jeg er ikke optimistisk.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Første gang jeg var gravid havde jeg alle symptomer i bogen FØR blodprøven. Jeg var træt havde ømme bryster, kvalme - you name it! Den graviditet endte i en MA. Da jeg var gravid med tvillingerne græd jeg salte tårer igennem hele julen, da det føltes præcis som ved de negative forsøg. De ømme bryster fortog sig hurtigt og rent fysisk havde jeg det som jeg plejede. Jeg troede simpelthen ikke på det, da jeg for at kunne drikke noget rødvin tog en test og den var meget positiv... Der gik faktisk en rum tid før jeg fik nogle symptomer overhovedet og jeg havde altså en HCG på over 500.

Jeg hadede de der to uger i helvedes forgård - hadede dem. Fordi man analyserer og analyserer på alle kroppens små signaler. Jeg sov overhovedet ikke om natten - lå bare der hver nat og græd stille (og nogen gange ikke så stille) tårer. Derfor kan jeg ikke sige til dig, at du skal slår koldt vand i blodet - jeg ved, det ikke er muligt! I stedet vil jeg sige til dig, at jeg er her, jeg lytter og jeg forstår....

Søs

Anonym sagde ...

og lige et lille ps. Lægerne sagde til mig, at jeg nok ville får overstimuleringssymptomer, hvis jeg var gravid. Jeg fik taget en del æg ud og var meget oppustet i starten. Men det kom der altså heller intet af....

Søs igen, igen

Anonym sagde ...

Jeg kan kun bakke Søs op. Igennem alle de mange forsøg jeg har haft, har jeg analyseret på kryds og tværs. Der har aldrig været antydningen af symptomer. Heller ikke da jeg blev spontant gravid med min søn. Jeg troede vitterligt bare at min mens var lidt forsinket. Alt andet var fuldstændigt som sædvanligt.

Det var først senere at den umiskendelige træthed satte ind, men kvalme og spændte bryster fik jeg faktisk aldrig.

Koldt vand i blodet? Næh, for man er jo på randen til en indlæggelse på grå papirer (eller er det nu blå eller gule?). 3 dage kan nogen gange være en evighed... for ikke at tale om 6 ...

Anonym sagde ...

Det er da iøvrigt osse længe at du skal gå gør BP. På min klinik tager man den 17 dage efter ægløsningssprøjten.

Signe og Jan sagde ...

Jeg tror på det!
smugtester du?

Frøkenhat sagde ...

Den ventetid er en frygtelig dræber. Og kroppen forråder os med alle de modstridende signaler - du kan slet ikke stole på den. Men åh, hvor jeg dog håber...

knockmeup sagde ...

Mange gange tak for jeres hilsner. Jeg græd over Søs' kommentar i formiddag, men det var gode tårer. Hvor det lindrer bare at blive hørt og forstået.

Og det er altså også lidt godt at høre om andres brystømhed der forsvinder. Og andres manglende symptomer - har selvfølgelig hørt det 100 gange før, men man har alligevel brug for at få det at vide, når man står i situationen selv. Sammenligningen med sidste gang driver mig til vanvid.

BP på Riget er normalt 14 dage efter ÆO, men da det ville blive søndag, skydes min BP til 15 dage efter. Og med ÆO på 3. dagen, så vi ender med BP 20 dage efter ÆL-sprøjten. 7 måneder.

Jeg smug-tester ikke. Ikke fordi jeg vil undgå at teste positivt på en biokemisk - for hvis jeg har sådan en vil jeg gerne vide det. Det handler primært om sådan en irrationel ting med at det skal 'gå rigtigt til'. Det skal være det rigtige ritual. Og mere rationelt vil jeg i tilfælde af positiv test, gerne kende hCG med det samme - tror ikke jeg kunne klare en positiv smugtest og mange dages efterfølgende ventetid.

Knus tilbage til jer - jeg kunne ikke undvære jer.

Sechen sagde ...

Kære kære knock, jeg forstår til fulde dine bekymringer og pessimisme. Mon ikke også at pessimismen er et skjold, et forsvar mod skuffelsen? Sådan har den i hvert fald tit været brugt ovre i sechestolen. Men sagen er jo bare at selv ikke pessisme og manglende tro afbøjer faldet. Så hvorfor ikke tro på det? Og DET er så lige det allersværeste.
Rent objektivt er der ingen grund til IKKE at tro på det. Statistikken er god, du er en god høne med gode æg, en såkaldt mønsterIVFer. Og tegn eller ej - jamen så er det jo allerede sagt - INTET kan man regne med. Jeg går ud fra at det er hcg hormonet, der gør at man får graviditetstegn, og det er jo meget, meget forskelligt hvordan det mærkes på den enkelte og fra gang til gang.
I den hellige selvreferences tegn, så kan jeg sige at jeg har været oppe på (wow) et par 2000 i hcg tal og jeg kunne altså intet mærke nogen som helst steder. Så ømme bryster og ikke-ømme bryster kan ikke bruges til noget. Og det kan i øvrigt snask på crinonen heller ikke, for pletblødning og mærkelighed omkring crionen er vist mere reglen end undtagelsen. Der kommer jo bare mærkelige væsker ud af en i denne tid :-)

JEG tror altså på det - og dét holder jeg fast i.

Håber de næste 7 måneder til mandag går rimelig hurtigt - det var noget med en fast forward knap, ikke?