mandag den 11. februar 2008

ad kringlede stier

I går, søndag, kl 08.45 ringede vi til klinikkens laboratorie og fik status på æggene. Af de 21 havde 16 delt sig, men mange havde ikke delt sig nok frem til 3. dagen. Vi endte dog med syv gode. Til oplægning en syv-cellet, fragmenteringsgrad 1 (som nåede at blive 8-cellet inden den blev lagt op..) og en 6-cellet, fragmenteringsgrad 2 (tror jeg nok) Til frys 4 6-cellede og en enkelt 7'er.
Da vi fik beskeden var jeg lidt skuffet over, at der ud af den store høst ikke var en eneste 8'er, som jo er hvad man helst ser på 3. dagen. Siden fik de mig mere eller mindre overbevist om, at 6 faktisk også er ok. Men sidste gang fik vi slet ikke noget på frys fordi de alle var 4 og 5-cellede. Er der så stor forskel på 5 og 6?
Under alle omstændigheder: Det er et bedre resultat end sidst og jeg burde være glad og tilfreds.

Vi kom op på klinikken kl 10.30 og kom relativt hurtigt til. Anne E var der, hvilket skulle vise sig at være en stor fordel. Ved scanning blev det først bekræftet at jeg ganske rigtigt havde en del vand, der flød overstimuleringsagtigt rundt de forkerte steder, men ikke mere end at det var ok og jeg bare skulle fortsætte med at drikke og desuden sørge for at få en masse proteiner. Men pga. opsvulmetheden var jeg selvfølgelig enormt øm og det gjorde klart lægens arbejde endnu sværere. Efter 7-8 minutters roden rundt var hun fuldstændig desparat. Hun kunne ikke komme til min livmoderhalsåbning. Hun hev og sled og pressede. De forsøgte at løfte mig, tilte mig, alt muligt og det gjorde så afsindigt ondt, at jeg næsten ikke kunne holde det ud. Forsøgte virkelig at trække vejret dybt og ikke spænde alt for meget, men selvfølgelig spændte jeg og gjorde lægens arbejde endnu vanskeligere. Efter et kvarters tid kylede lægen i raseri alle instrumenterne ned i sin spand. Vi var nødt til at holde pause og prøve igen senere. I mellemtiden skulle jeg fylde min blære helt op og have lagt venflon, så de kunne morfin-dope mig. Da de holdt op med underlivs-torturen gav jeg mig til at stor-tude.

Vi holdt pause i en lille times tid, hvor vi sludrede med Anne E, jeg fik en dejlig lavendelfarvet pille og en liter vand og så var det ind i stolen igen. Denne gang var jeg mere dopet end ved ÆU og selvom der stadig var masser af smerte involveret, foregik det langt inde i morfin-land, hvor man bare registrerer smerten, men den ingen magt har. Den fyldte blære gjorde det nemmere at komme til livmoderhalsen og denne gang tror jeg ikke det tog mere end 5 minutter at finde vej.

Da vi forlod Riget havde jeg det bedre end jeg har haft det længe. 100% smertelindring og en gang psykopharmaca gør sgu underværker på en solbeskinnet forårssøndag. Vi gik hele vejen omkring søerne og det var så dejligt at have en pause fra smerter og bekymringer (ehm ok junkie-girl). Da vi kom hjem kunne jeg pludselig ikke holde mig vågen mere og jeg snork-sov tre-fire timer.

Ironisk. Ægudtagningen var så nem og næsten smertefri denne gang. Men oplægningen var hæslig. Mængden af smerte er konstant

Den ekstremt opspilede fornemmelse er aftaget nu og det er en lettelse. Den er blevet afløst af skarpe jag som jeg antager skyldes alt det roderi i går. Føles lidt som om der er blevet skåret i mit underliv, men jeg kan meget bedre håndtere det end opspiletheden. Mental-tilstanden er også bedre nu, uden dog at være noget sted i nærheden af 1. IVFs eufori. Perspektiverne er langt mere uvirkelige nu. Min fornuft siger mig, at jeg nok stadig gerne vil have det barn, men jeg kan ikke mærke det.

Man afslører vist sig selv som lidt af en hypokonder, når man gør så meget ud af at beskrive sine smerter. Men jeg har opdaget, hvor vigtig denne blog er som notater, jeg selv kan vende tilbage til.. Håber det kan undskylde mig lidt...
Og så er lidt velplaceret medlidenhed jo heller aldrig af vejen..

5 kommentarer:

Signe og Jan sagde ...

tillykke med ÆO også selv om det blev træls!!!

LOK sagde ...

Tillykke med ÆO!! Og fine æg og nogle til fryseren, jamen det er alletiders.

Men sikke en omgang ifb med oplægningen. Min livmoderhals vender nedad, så det er også et problem hver gang. Og det gør bare SÅ ondt!!!

Blev din lagkage god?

Sechen sagde ...

Det er noget af en omgang du er igennem denne gang, synes jeg. Av, hvor gør det bare ondt med den mave. Av, kan mærke det helt ind i kontorlandskabet her, altså!

Men for filan da, kone! Sikke en imponerende høst! Du er godt nok noget af en høne! 4 på køl ved siden af mælken, det er da suuuper flot! Og så sådan et par basser op der endda er igang med at dele sig idet de kommer op til mamma! Som du nok fornemmer er jeg ret oppe og køre over det her!

På en måde må det være meget dejligt ikke at have den der IVF-eufori, for puha, den kan gøre nas hvis l.orteungerne ikke makker ret. Men helt ærlig, Knock. Du har to stjerneæg liggende og hygge sig inde i dig - JEG tror altså på det!

Sechen sagde ...

Hov, glemte lige at sende noget medlidenhed... Kommer her... Værsgo'

Frøkenhat sagde ...

Føj for en omgang. Kan sgu godt forstå at du har lidt ondt af dig selv. Må også have været en drøj omgang, når lægen ligefrem kylede med instrumenterne...

Men jeg håber, at al balladen er glemt og tilgivet om to uger, når to lyserøde streger på en pind gør det hele værd...