fredag den 27. juni 2008

1. panik (22+5)

Så så man lige mig gå i panik dér...

Jeg er godt klar over, at det får mig til at se lidt latterlig ud, at det her er foregået inden for et døgn efter 1. jordemodersamtale.. Men

Kl. præcis 15.50 i går trak min livmoder sig helt sammen. Det er ikke uvant for mig, men den blev endnu hårdere end normalt, synes jeg, og jeg var selvfølgelig særligt opmærksom på det, fordi jordemoderen har sagt, at det skal jeg være. Det var så heftigt, at jeg ligesom ikke kunne sidde rigtigt på stolen de følgende timer og da jeg skulle transportere mig hjemad ved 21-tiden efter noget kollega-kalas, var hele min mave knuget så stramt sammen, at jeg næsten ikke kunne rette kroppen ud og stå oprejst. Da begyndte jeg for alvor at blive nervøs. Det føltes HELT forkert. Da jeg gik i seng efter et par timer fladt på sofaen, var situationen uændret og jeg begyndte at være bange for, om det faktisk var en situation, jeg skulle reagere på. Jeg har ligget vågen det meste af natten og lyttet til min krop, fuld af ængstelse og billeder af meget for tidligt fødte børn på nethinden. Mange gange været ved at stå op og tage på hospitalet, men også bange for det drama, det ville føles som.

Vi var helt enige om, i morges, at vi var nødt til at tage disse mærkelige, kontinuerlige plukveer alvorligt og vi tog direkte på Riget - af skræk for at blive afvist ringede vi ikke først.

På akut svangre-ambulatoriet kunne jeg ikke holde tårerne tilbage og følte mig på en gang dybt bekymret og vildt overdramatiserende. Vi sad og ventede sammen med alle disse super-højgravide med deres planlagte kejsersnit, veer og kridhvide ansigter. Men jeg faldt, paradoksalt nok, til ro da sygeplejersken syntes det var helt legitimt, at jeg gerne ville undersøges og var fuld af omsorg og forståelse.

Jeg blev scannet, både indefra og udefra og der var INTET der tydede på risiko for at fødslen skulle gå i gang. Lang livmoderhals, helt lukket og hård. Lægen kunne ikke forklare, hvorfor jeg har sådanne sammentrækninger. Nogle har bare mere og mærker dem mere. Og fosterets position kan også spille ind. Luft fra de varme lande..

Jeg er glad for at have fået det undersøgt. For jeg har stadig lidt af det i dag og også lidt smerter. Hvis ikke det var blevet tjekket ville jeg have været skrækslagen hele weekenden. Nu vil jeg prøve at stole på, at alt er ok. Og sove lidt. Hold kæft hvor blir man træt af sådan en omgang!

2 kommentarer:

QVINDEN sagde ...

Godt du tog til Riget - og fantastisk, at der intet er i vejen. Pu ha forstår godt din forskrækkelse.

Anonym sagde ...

Knox, sagt i regulær kvindeomsorg: måske skal du overveje om det er smart at have din bekymrede mor alt for tæt på...måske smitter hendes bekymringer og har du brug for det lige nu.....???

Min egen mormor havde en skrækfødsel der var åhh så rædsom og en graviditet som var forfærdelig osv. og det må have været SÆRDELES træls for min mor at høre på. Min tog meget afstand til min mormors bekymring da hun selv blev gravid og hun har smuttet os tre børn ud som mandler.

Tror faktisk man netop kan udvikle stærkere plukveer af andres meninger om en selv, hvis man ikke passer på.

Kram fra Spif