lørdag den 15. november 2008

APA

Jeg har netop startet mit 3. kursusforløb hos Apa (afspændingspædagogernes aftenskole, ved Ryparken, Kbh). Jeg har gået til førfødsels-gymnastik ('tidligt i form'), et kort fødselsforberedelseskursus ('sidste chance') og nu er jeg begyndt på efterfødselskursus. Med det antal kurser må det lyde som om jeg er vild apa-entusiast, men det er jeg egentlig ikke.

Den måde folk taler om apa-kurser på har tit noget næsten religiøst over sig, synes jeg. Men sådan har jeg faktisk ikke oplevet det derude, hverken fra kursister eller lærere. Det ville jeg ikke kunne holde ud. Jeg skal ikke kunne sige om jeg er blevet forskånet dette aspekt af apa, fordi jeg ikke har været på et af de 'rigtige' lange fødselsforberelseskurser. Selvfølgelig er der lidt øko-kvinde-kend-din-krop over det, men slet ikke nogen puritansk stemning.

Sech spørger om det er meget 'støn-gisp-preees'-agtigt og der må jeg sige, at det korte FF-kursus godt kunne have haft lidt mere 'støn-gisp-preees' for jeg synes faktisk, at de øvelser er vildt nyttige. Vejrtrækningsteknik er altafgørende ved fødslen, presseteknik ligeså og hvad pres angår manglede jeg såvel viden som teknik ved min fødsel. Ellers gentager kurset mange af de ting, man hører andre steder, men egentlig har jeg nok været ganske glad for at få tingene at vide flere gange. Har været pænt sulten efter info.

Der indgår også gymnastik i FF-kurserne og det er noget af det, jeg har sat størst pris på. Ikke at jeg generelt er særligt sporty, men det har været superskønt at få rørt sig på lige den måde, man har brug for som gravid. Og det har været rart at være sammen med gravide - måske i det hele taget at være en del af sådan et gravid-miljø, hvor alt handler om det.

Jeg ville klart gøre det igen. Men ikke hvis det skulle være besværligt. Tror ikke jeg ville komme fra Roskilde-egnen. Og hvis der var god fødselsforberedelse i små grupper på mit fødested ville jeg nok nøjes med at gymnastik-hold.

Holddaop det blev en lang, ufokuseret smøre. Håber du fik svar, Sech.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeps, det gjorde jeg bestemt, tak for det!

Du sætter lige netop de ord på som jeg ikke gjorde i min kommentar. For selvom vi er ret øko-agtige hjemme hos os, så har jeg nok været lidt bange for den der puritanske stemning og den der holdning at en gravid kvindes krop er hellig og noget helt, helt specielt, som vi skal bruge enorme mængder af tid på at diskutere og analysere :-)

Har dog en veninde, som har været ret gravid/fødselscool og hun siger også go-for-apa, så mon ikke jeg er overtalt?

Og hovedsagen er jo også at være forberedt på fødsel og hvad der ellers kommer. Plus holde sig i god form - så mon ikke jeg bare skal tage hele pakken...

Tak igen - du er en sej kone, knock!

Knus
Sech

Diana sagde ...

Hej Knock

Der er blevet så stille omkring dig. Jeg håber I har det godt og nyder hinanden :)

Knus,
Ønske