onsdag den 7. maj 2008

14+6

Jeg har lige konstateret, at det kun er 2 uger siden NF-scanning. Det kan jeg slet, slet, slet ikke forstå. Det føles som måneder. Og jeg er ved at blive sindssyg af ikke at have hørt noget fra graviditeten så længe. Nu hvor det endelig er sket vil jeg gerne være 100% i graviditeten hele tiden. Og det kan man selvfølgelig ikke, men så bare 95% det meste af tiden...

Jeg har for første gang ventebukser på i dag. Men jeg er sådan set ikke rigtig begyndt at bule ud endnu. Ventebukserne bliver nødvendige som konsekvens af en kombination af ammedepot, oppustethed og øm livmoder. Jeg kan meget tydeligt mærke hvor livmoderen går til nu, men det er stadig ikke den, der buler ud. Åhhh det glæder jeg mig til. Jeg har taget ½ kilo på. Det er jo ikke meget. Men som jeg tidligere har nævnt, så havde jeg altså også taget for meget på i forvejen, så der er åbenbart nok at tære på dér. Jeg spiser hverken mere eller mindre end før, men motionerer nok lidt mere. Ville meget gerne være super-fit til fødsel og det, der kommer efter. Skal også have meldt mig til kursus hos APA. Er der nogle derude, der har erfaringer med det? Fødselsforberedelse eller graviditetsgymnastik?

Jeg har ikke antydningen af kvalme mere og det er så skønt. Jeg er stadig meget træt om aftenen, hvilket ærgrer mig en lille smule. Kunne godt tænke mig at være en af dem, der sprutter af energi i 2. trimester (phd-phd!) men kan ikke helt gennemskue hvor meget førnævnte motionsindsats har at sige i forhold til trætheden. Måske kommer energien væltende om et par uger, når formen er kommet op i gear.

Mine bryster er gået ind i en fase 2 af ømhed. De har været ømme hele tiden, men nu er det på en ny måde. Huha - ingen skal komme i nærheden af mine brystvorter.

Min fordøjelse opfører sig nogenlunde, men vi gør også en del ud af kosten. Det er også slut med de ekstreme mængder luft i maven. Alligevel er jeg oftest helt utåleligt oppustet om aftenen. Kan ikke rigtig forestille mig hvad det kan skyldes. Kan sukker være en faktor her? Bare fordi jeg får masser af frugt, grønt og fibre betyder det jo ikke nødvendigvis, at jeg ikke får for meget lakridskonfekt...

Jeg har stadig ikke gjort graviditeten helt officiel. Jeg har to kolleger, der ved det, men jeg har ikke fortalt det til min leder. Jeg har svært ved det. Ved ikke rigtig hvorfor. Måske nok fordi jeg føler det som noget ret privat og jeg er et privat menneske. For mig føles det lidt ligesom at gå ind til min chef og sige, at jeg har mødt mit livs kærlighed. Men jeg må snart tage mig sammen. Skal.



Den første juni tager vi 2 uger til Provence - Luberonerne. Den smukkeste plet i verden. Paradis. Har været der mange, mange gange, men kun en enkelt gang så tidligt på sommeren. Satser på at det hele stadig er friskt og grønt og at lavendelerne blomstrer. For filan, jeg glæder mig. Gravid i Provence. Findes det bedre..

10 kommentarer:

QVINDEN sagde ...

1 uge og 3 dage er du foran mig - og jeg har gået i ventebukser i flere uger. Min mave buler voldsomt ud - altså den var skisme også stor i forvejen, men jeg har længe ikke kunnet skjule noget som helst, desværre. Altså ikek at jeg vil skjule det, men fordi jeg har svært ved at vænne mig til maven. Anyway - dejligt, at du har overskud til motion og den slags. Jeg ville så gerne, men jeg orker kun meget lidt. Min krop gør ondt - men som dig så venter jeg også på, at den sprudlende energi, som alle taler om vil indfinde sig, også kommer til mig, for så skal der dælme aktiviteter på programmet. Ømme bryster er jeg forskånet for, men ville egentligt gerne bytte det ud med den dårlige ryg.
Nå ikke mere ynk fra mig - dejligt at høre, at det går godt med dig og mini :-)

Anonym sagde ...

Halløj der!

Jeg tog sådan et "panik-lyn-kursus" i fødselsforberedelse hos APA over 4 gange. Det var fantastisk - jeg brugte vejrtrækningsteknikkerne intenst under veerne - kan klart anbefales!

Skal også gå til efterfødselsgymnastik hos dem.

kh Snowie

Signe og Jan sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Signe og Jan sagde ...

2 uger i Provence i Juni + gravid. Lykkens pamjulefis er du ;o)

Sechen sagde ...

Ok, hvor heldig er du! Provence med en lille spire i maven. Suuuk hvor lyder det fantastisk! Og så lyder det jo som om du har det rigtig godt i din graviditet.

Knus fra Sech som også godt gad have en øm livmoder i stedet for en tom :-/

Monja sagde ...

Gravid i Provence. Ja, det må være lykke. Jeg synes at som energien begyndte at komme igen blev tyngden fra maven hæmmende, men det var jo også med tvillinger.

Frøkenhat sagde ...

Åh, hvilken lykke, der stråler ud af det indlæg. Dejligt!

Graviditetsgymnastik og lignende kan kun anbefales. Dejligt at lære lidt tricks og fif om forskellige ting. Men endnu bedre at være blandt andre gravide, fordi man så lidt efter lidt lærer at se sig selv som en af dem...

Maomis sagde ...

Jeg kender det postkort!!! Jeg er VILD med Provence, Luberon og LANVENDLER! Bare det var mig. Hvor bliver det skønt for jer.

Jeg havde selv rigtig god udbytte af det gravid-yoga jeg gik til under min graviditet. Åndedrætsøvelserne var guld værd under veerne og så er det uvurderlig lækker motion fordi der bliver taget højde for ens graviditet og de ting man eventluelt ikke må lave af øvelser. Kan KLART anbefales.

Frøkenhat sagde ...

Alt vel?

Snowie sagde ...

Kuk kuk :-)