mandag den 17. januar 2011

mandlige gynækologer

Lad mig bare lægge hårdt ud og sige det sådan her: NEJ, jeg vil ikke nusses på låret af mandlig gynækolog, mens han arbejder med den store kondomklædte scanner. Det skaber IKKE tryghed.

Men sådan startede min sidste scanning.

Jeg forsøgte at ryste det af mig og lod som ingenting. Der er jo ikke nogen tvivl om, at manden mener det godt. Desværre blev det ikke bedre under den efterfølgende samtale. Jeg griber gerne i egen barm, for jeg har det med at håndtere pressede situationer med humor og det kan - ikke mindst på tværs af kulturelle barrierer - nok godt misforstås som frimodighed.

Da han skulle notere min højde og vægt kommenterede jeg sidstnævnte som lidt rigelig. Det afstedkom en regn af forsikringer om, at det syntes han bestemt ikke og "din mand er helt sikkert rigtig godt tilfreds med dig"

*Indsæt hvinende bremser*

Hvordan kom vi fra samtale om min vægt i en medicinsk sammenhæng til samtale om min vægt i en seksuel sammenhæng. Puuuha AD AD AD LAD VÆR!! Ingen, der lige har undersøgt mig på den måde, skal sige noget, der på nogen som helst måde kan opfattes seksuelt!

For at det ikke skal være løgn, kom der mere af samme skuffe inden jeg nåede ud fra stuen - da jeg var på vej ud og sagde noget om, at der godt måtte være en pige på vej, brillierede han med følgende: ja, en pige, det tror jeg også. en rigtig prinsesse. med sådan en dejlig mor, bliver det en rigtig prinsesse.

OK, kald mig bare nærtagende. Og jo, jeg anerkender at det er et minefelt og sikkert svært at navigere i. Men jeg synes det er rimeligt at forvente at en gynækolog, der roder kvinder mellem benene dagen lang, ret hurtigt lærer at styre uden om de mest åbenlyse faldgruber.

Efter at have tygget på den i et par dage indså jeg, at denne udveksling faktisk også var fornærmende på et andet niveau. Hvis jeg nu havde været en lille uimodståelig godte på 25 - havde han så opført sig sådan? Næppe. Han flirtede på den der upassende måde for at gøre mig en tjeneste. Neeeeeeejjjjjjj!!!!

11 kommentarer:

Monica sagde ...

Jeg var blevet tosset. Det holder bare slet, slet ikke at gøre som han gjorde. Virkelig ikke.

Som dig har jeg også en "evne" til at håndtere den slags ømtålelige situationer med humor. Men den mandlige gyn skal være professionel og ikke følge med på det.
Idrk - jeg håber, at du får rystet oplevelsen af dig.

Diana sagde ...

Æd,æd,æd og atter æd! Var det på Riget? Kan umiddelbart godt sætte et ansigt på din oplevelse... hvilket gør den så virkelig for mig og vanvittig modbydelig! Klamt!

Diana sagde ...

PS: Og hvis det er ham jeg tænker på, så må du simpelthen nægte ÆU fra hans hånd, hvis det nogensinde skulle blive aktuelt. Han er voldsomt inkompetent!

Anonym sagde ...

puuuuuuuuuuuh fuck hvor er det ulækkert, grænseoverfuckingskridende og alt man kan sætte u foran! Please uden at nævne navne vil jeg rigtig gerne komme et signalement nærmere da jeg snart skal på riget igen med fryseæg og jeg har slet ikke behov for en oplevelse a la ham! Jeg har nemlig været 5 år om at komme mig over mandlig gyno "der gerne efter keglesnit ville vise mig en dejlig øvelse man kan lave med underlivet"... det var simpelthen så ulækkert! føj for satan!

Anonym sagde ...

og det var fra Vigga den kommentar - glemte helt i min ophidselse over HVOR ulækkert jeg synes det er at skrive hvem det var fra sorry :)

knockmeup sagde ...

Jeg overvejede faktisk om jeg skulle nævne for en af sygeplejerskerne, at omtalte læge nok burde have et kursus af en eller art. Jeg kan ikke alvorligt tro, at der var erotiske undertoner i det for ham. Men det føltes sådan. Og det må det ikke. Absolut ikke. Jeg vil nok anbefale Vigga og andre med lignende traumer at bede om en kvindelig gynækolog.

I og med at man vist ikke får googlehits på kommentarer, kan jeg vist godt tillade mig at afsløre at han præsenterede sig som afdelingsleder.

Jeg kan godt være lidt i tvivl om jeg overhovedet synes at mænd skal have lov at foretage gyn undersøgelser uden der er andre til stede. Men på den anden side er det jo sindsygt sexistisk.

Den der Søren-ventegodt-agtige oplevelse Vigga beskriver, vil man på den anden side gerne gøre alt for at undgå at nogen skal udsættes for.

Anonym sagde ...

tak - jeg tror jeg har en ide om hvem det er ;( ADVR. Faktisk kan jeg sige at der også på trianglen huserer en, der præsenterer sig som ejeren også er kommet med kommentarer om at "du har rigtig flotte æggestokke og nu skal vi da vist ha gjort dig gravid" behøver jeg at sige at både mand og jeg var lige ved at gå i gulvet... jeg grinede lidt af det men min mand insisterede på at vi skulle finde et andet sted han kunne simpelthen ikke holde det ud - advr....
kh Vigga

Anonym sagde ...

ehm nu skal vi ikke forveksle afdelingsleder med klinikchef vel? for så ryger min sidste tro på mandlige gyno'er hvis det lissom er den retning det peger?
KH Vigga

knockmeup sagde ...

nejnejnej vigga, nej - jeg overvejede faktisk om jeg skulle eksplicitere at der ikke var tale om overlægen. nej jeg er sikker på at han overhovedet ikke ser sine patienter som kvinder..

Anonym sagde ...

tak tak troede lige et øjeblik for han er jo gud i min verden - og gud er iokke sexuelt ladet i kommentarer over for kvinder (særligt ikke ham gud, der har lavet sønneke)
kh Vigga

knockmeup sagde ...

Åh hvor er det sjovt. Faldt tilfældigt over Viggas kommentarer her. Nu hvor jeg kender omtalte 'Eggman' fra Trianglen er det ikke svært at forestille sig. Han er grænseoverskridende på utroligt mange måder. Utroligt at han overhovedet har kunnet skabe sig en forretning. Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne snuppe ham hvis ikke det var fordi han har lavet en baby på mig. Jeg vil klart anbefale Kåre fra Trianglen i stedet.