fredag den 5. februar 2010

Maxmaxmax

Jeg får aldrig rigtig skrevet om min lille dreng. Nu skal det være.

En ting, jeg i hvert fald før har skrevet er at Max er en meget glad og udadvendt dreng. Der er altid smil og latter til alle. Han er berømt viden om for altid at klappe. Især når han selv har klaret en eller anden opgave - at sætte mors mobiltelefon ned i havregrøden f.eks. - så klapper han begejstret af sig selv.

Han har to passioner: Musik og madlavning. Han elsker musik og klapper og rokker så snart han hører en rytme. Også hvis det bare er fordi man slår en rytme på bordet. Men endnu mere elsker han madlavning. Den bedste leg for Max er at røre rundt med en ske i en gryde. Sådan har det været i et halvt år, så man skulle tro det havde mistet sin magi, men nej. Han bliver fuldstændig afsindig, når man laver mad. Så meget at det virkelig er et problem. For han skriger og sparker hvis ikke han får lov til at sidde på kokkens arm mens det står på - og selvfølgelig helst får lov også at røre lidt. Man kan jo ikke lave mad med 13 kilo på armen, så tit er madlavningsstunderne lidt hårde.

Han har endnu ikke nogen ord. Strengt taget er han vist ved at være lidt bagud med det. Men han er ellers ekstremt snakkesalig og holddaop hvor er han blevet god til at kommunikere her på det sidste. Han peger og skræpper op og det lykkes stort set altid at finde ud af hvad han vil. Tager en i hånden og trækker en rundt indtil han har fået forklaret sig. I går sad jeg f.eks. og så nyheder i fjernsynet. Max blev ved med at komme og smide fjernbetjeningen ned i skødet på mig for så derefter at gå helt hen og pege på fjernsynet. Da jeg først blev opmærksom på, at der var noget han ville, var det jo ret klart: Sæt Max' film på. Ganske rigtigt. Tilfreds kravlede han op i sin egen stol og lænede sig tilbage på sin stolte herremandsmåde.

Han går mere end han kravler nu, men han er stadig usikker på benene. I vuggestuen går han åbenbart ikke. Det ser stadig ufattelig sødt ud. Han er først så småt begyndt at tage armene ned fra den søvngængerstilling han plejer at have dem i for at holde balancen.

Max har nogle meget rolige forældre, men han er ikke noget roligt barn. Der er lidt for meget gang i ham. Med mindre han er syg, kan man faktisk ikke sidde med ham på skødet, for han kan ikke sidde stille. Det kan godt være lidt frustrerende, for moren især vil jo gerne sidde og nusse. På det seneste er han begyndt at kunne sidde længere hvis vi 'læser' bog. Så tager han ens finger og peger på de forskellige ting i bogen med den. Det er meget sjovere end bare at lade mor pege selv.

Vi har et dejligt not-by-the-textbook putteritual, som har fungeret længe efterhånden. Efter præ-putningsritualet lægger vi os ind i dobbeltsengen og kigger lidt i yndlingsbogen (han har to, Dyrene fra Noahs ark og Olines venner ) efter fem minutters tid, lægger Max sig ned og putter sig ind til mig med sin flaske, jeg synger et par sange og han sover. Det er det dejligste ritual i verden - så længe det fungerer så gnidningsfrit selvfølgelig. Jeg elsker, at han selv vælger at lægge sig og jeg elsker at ligge helt tæt i ske med ham indtil han falder i søvn. Elsker lyden af hans åndedræt og hans varme, krydrede duft.

Sådan får jeg indfriet nogle af mine nusse-behov. Og så med kys. Max er rigtig dygtig til at kysse - og har for nylig lært, at man ikke behøver lade munden stå på vid gab...

Han er simpelthen så dejlig. Men han er også hårdt arbejde. Også når han er rask. For der skal hele tiden ske noget og selvom han leger lidt for sig selv, så er det jo i allerbedste fald i ti minutter. Resten af tiden er man på. Det er helt sikkert et temperamentsspørgsmål, hvad der føles hårdest. For mig var det ikke svært de første måneder. Fordi Max var nem og fordi jeg ikke havde noget problem med ikke at foretage mig andet end at amme og sove. Jeg er en dovenfis.Til gengæld er det svært for mig at skulle holde dette høje aktivitetsniveau hele tiden. Puhhh,

4 kommentarer:

Sechen sagde ...

Jeg sidder lige her på arbejdet med det største smil om munden. Jeg kender overhovedet ikke Max, men hold fast, han lyder bare dejlig. Nums! Jeg kan lige se ham for mig lave mad - hvor er det sødt. Og hvor hyggeligt med jeres putteritual. Vores er lidt mere textbook-agtigt, og det går så ud over nusseriet. Øv. For jeg har også en dreng med krudt i bagen, ham kan man heller ikke have siddende på skødet, og hans mor saaaavner det! Jeg vil så gerne sidde og nusse og kysse, men Asbjørn, han er på vej væk. Ud i verden.

Og hvor sødt med hans lille herremandsmåde.

Ih, jeg er så fyldt af små drenge at jeg levende kan sætte mig ind i hans dejlighedsfaktor (og så lige kommer til at savne et snotkys fra min).

Fru P sagde ...

fantastisk beretning, han er helt som han skal være (og som vi absolut har kunne læse tidligere... så du har altså beskrevet ham korrekt:-)
Man kan virkelig se det for sig når du fortæller der på den måde, og det med at tale det lyder da som om det er absolut lige på trapperne...
og tusind tak for din kommentar, du har så evig ret sikke godt du kender mig, kunne ikke ha skrevet det bedre selv. Har lige for 10 min siden inden jeg tændte min pc tænkt på denne her 7/8 års krise som vi da absolut er ramlet ind i med fortænderne forrest! og av det gør ondt, men jeg VIL!!! ha det til at fungere,... nok om mig og tilbage til skønne Max... hvis han ikke er gift vil Milla gerne have ham om ca 30 år når hun må flytte hjemmefra:-)

Diana sagde ...

Han lyder præcis som jeg havde ham i tankerne. Simpelthen så skøn!
Jeg elsker den slags levende fortællinger hvor man ser ham for sig og det tryller et kæmpe smil på mit ansigt.
Jeg genkender også mig selv i dit sidste afsnit - en dovenfis som er langt bedre til at putte end til at finde på aktive lege.

Monica sagde ...

Max er en dejlig dreng, det er jeg overbevist om. Og hvor kan jeg nikke genkendende til flere af de ting, du skriver. Pu ha - der er fart på små tumlinge-drenge. Heldigvis ... :-)