torsdag den 4. september 2008

En flygtning krydser sit spor

Det er med meget blandede følelser, at jeg læser beretninger fra BIB-livet efter jeg selv er kommet ud på den anden side. Det gør så utroligt ondt at blive mindet om, hvilket helvede det er. Og den følelse er altid iblandet en fornemmelse af forræderi. Af at have stjålet staffetten og være stukket af med den. Langt, langt væk i vild galop. Jeg vil så gerne vende om og sige til dem allesammen at det nok skal gå, at det er overstået en dag. At livets tandhjul finder hinanden igen og ligeså langsomt sætter det hele i gang igen. Men det kan jeg ikke sige. For der er jo nogen, det ikke lykkes for og det er den viden, der er BIBerens mareridt. Man kan ikke regne med, at det er overstået en dag og derfor stirrer man ind i en uendelighed af uvished hver eneste fucking dag. Det er umuligt at forklare, hvor ondt det er.

Jeg holdt selv ret tidligt op med at kunne sætte pris på andre BIBeres befrielse. Til at begynde med var der ikke noget, der var lækrere end at høre om og forestille sig, hvordan det føles. Sidenhen, i mit trods alt korte behandlingsforløb, følte jeg kun vrede og var ofte helt ude af stand til at læse de lykkelige indlæg. Sprang dem over og læste kun beretninger om skuffelser og frustration.

Nu er det selvfølgelig modsat. Jeg er skrupsulten efter at se nye BIBere forlade ingenmandsland. Og det er svært at læse om skuffelserne. Men samtidig er der noget i mig, der insisterer på at blive ved at opsøge historierne. HUSK DET! er vel drivkraften. Jeg vil aldrig glemme hvilket mareridt det var og hvor fandens heldige vi var, at vi kom ud af det og fik vores ønske opfyldt. Selvfølgelig er lykken ikke endegyldigt gjort, fordi man bliver gravid. Der kommer andre problemer. Og jeg tror at mange BIBere får plantet en sådan frygt for at være særligt forfulgte og uheldssvangre, at det bliver til en slags paranoia, der gør det svært at nyde og stole på glæden. Men jeg har lovet mig selv aldrig at glemme taknemmeligheden. Og det løfte vil jeg holde.

3 kommentarer:

Maomis sagde ...

Lige et indlæg efter mit hoved. Det er lige sådan det er og hvor er jeg sikker på at rigtig mange af dem der er i behandling lige nu, værdsætter et sådan indlæg. Det er nemlig slet ikke let at følge de BIBere der er kommet ud på den anden side. Pludselig er de jo en af de andre, og selvom man under dem denne graviditet mest af alle, så kan det ind imellem være svært at glæde sig når man selv er allerlængsdt nede. Skønt indlæg!

Anonym sagde ...

Jeg havde det på samme måde. Jeg holdt også hurtigt op med at synes at det var festligt når andre barnløse blev gravide - når nogen som helst blev gravide. Det mindede mig på en grum måde på at jeg stadig stod i denne urimelige kø, hvor man ikke har noget nummer og derfor ikke kan regne ud hvornår eller hvis man bliver trukket ud.

Men en ting kan jeg love dig. Det kommer på afstand med tiden selvom det ikke virker sandsynligt lige nu.

Sechen sagde ...

Altså knock, nu har du fået mig til at tude igen. Du er så god til at sætte ord på alle de der svære og forbudte følelser - og det går lige ind.

For ja, du har stjålet stafetten, og når man er kommet over på den andne side så er det bare noget andet - for der har man overvundet den allersværeste i det her, nemlig "hvad nu hvis det aldrig sker" følelsen. Som jo er det allersværeste grundvilkår i det her.

Jeg har det ligesom du havde det (og uha nu er det igen det med de forbudte følelser) at selvom jeg godt kan glæde mig kortvarigt over andres graviditeter - især nogle man har fulgt - så ER det bare heller ikke noget jeg synes er særlig fedt. For man hopper fra at have været i samme båd til at der er nogen, der forlader den synkende skude. Og jeg har fuld forståelse for at hvis det skulle blive mig en dag, så har andre det på samme måde. Og det er jo det, der er så forbandet i det her - ensomheden både når man står i det og når/hvis man kommer ud på den anden side.

Jeg beundrer dig og synes det er utrolig dejligt at du ikke glemmer hvordan det var. For det ER altså rart for os andre også - at der er nogen, der kan huske hvordan det var på herovre på vores side. Og jeg tror som du skriver også det er godt at huske sig selv på hvor helidge i er.

Jeg kigger i hvert fald stadig med herovre, også selvom vi ikke er lidelsesfæller mere. Og svælger lidt i din lykke en gang imellem :-)