mandag den 8. december 2008

Råd vedr. for lidt mælk

Qvinden har også problemer med babys vægt, så her deles lige lidt viden. I 'Kort og godt om amning' som er udgivet af Komiteen for Sundhedsoplysning listes følgende råd til at sætte produktionen op:

- Vær forberedt på at amme mange gange og meget længe i nogle dage. Det kan være en god idé at aflyse alle aftaler
- Tilbyd brystet så ofte som muligt og lad barnet sutte så længe som muligt.
- Sørg for at barnet får så godt fat om brystet som muligt og prøv at slappe af.
- Tilbyd begge bryster flere gange under hvert måltid.
- Malk evt ud efter amningen
- Lad være med at give barnet sut
- Hvis du skal give barnet andet end modermælk så giv det med en kop eller ske og kun lige nøjagtig så meget at barnet er tilfreds
- Hvil dig så meget som muligt. Tag eventuelt barnet med i seng.
- Husk at spise og drikke. Mælken løber lettere når du får hvad du har brug for

Trods de bedste intentioner er det ikke lykkedes mig at følge rådene og jeg har haft aftaler hver dag. Nu hvor jeg er bevidst om det, kan jeg godt se problemet med aftalerne, for man kan simpelthen ikke undgå at få rod i amningen og i sidste ende få ammet mindre. Selvfølgelig kan man, hvis det er vigtigt, men det er ikke det nemmeste tidspunkt på året at undgå aftaler..

Men ammeteenn virker altså, det er jeg overbevist om. Ikke så sikker med nisseøllen - men jeg tilhører det fåtal, der ÆLSKER det søde klisterstads, så det er ok...

1 kommentar:

QVINDEN sagde ...

Hvidtøl står også på min liste over mums-drikkevarer :-)
Jeg er nu på anden dag i gang med amme-teen, og jeg bilder mig også ind, at det gør en forskel. Måske bare troen på det, kan hjælpe ... det er underordnet, bare det hjælper.
Jeg har faktisk været temmelig meget huleboer - har haft aflyst mange veninde-besøg osv. Men det har ikke hjulpet på mælken - men til gengæld har det været godt for mit stresniveau.
Jeg håber for os, at der kommer ordentligt gang i produktionen. Det er svært at se sit barn sulte - gør min søn heldigvis ikke mere, men det er alligevel hårdt, at han er nødt til at få flaske til natten.