mandag den 11. juli 2011

CD 9

Vi er omsider startet i behandling. Der har været masser af forhindringer på vejen hertil - de fleste mentale. Manglende overskud helt enkelt.

Efter vores rigtig dårlige oplevelse på Copenhagen Fertility Center, skrev jeg på Svends 'spørg lægen'-side, om der var mulighed for at vælge en bestemt læge på klinikken. Han bad mig ringe ham op og vi havde en ganske behagelig samtale hvor han ret underholdende sagde, at den læge, vi i sin tid havde samtalen med var bedst til patienter i fuld narkose. At han nok skulle sørge for, at vi ikke fik mere med ham at gøre og at jeg skulle sende min journal til ham selv og så ville han personligt se på den og skrive tilbage til mig med en behandlingsplan samme dag. God service. Tillidsvækkende.

Men så bad jeg om min journal fra Riget og der gik en måneds tid uden jeg modtog den. Da jeg rykkede gik der igen et par uger før de krøb til korset og indrømmede, at de havde mistet den. Ehem... undskyld??

Det korte af det lange er, at lige pludselig blev det ret hu-hej-vilde-dyr, for vi var fast besluttet på at starte behandling i denne cyklus og pludselig fik jeg mens 5 dage for tidligt, i Nordjylland, uden at jeg havde nået at benytte mig af Svends service-tilbud. Min E fløj til ydre Nørrebro mandag morgen med min hjemmelavede journal inkl brev til Svend og forklarede situationen til receptionisten.

Vi fik tid til opstartsscanning tirsdag kvart i lukketid. Absolut 11. time for det var cyklus-dag 3. Glade og taknemmelige var vi over den privatkliniks-fleksibilitet, der gør sådan noget muligt.

Jeg kom løbende sidelæns ind på klinikken direkte fra det store hav, som Max kalder vest-kysten, kl 17.40. Blev vist ind på et rum hvor ingen anden end den famøse læge fra samtalen (?!) bad mig smide benklæderne hvorpå han scannede mig. Mens jeg tog bukserne på, bladrede han og sygeplejersken i mine papirer i godt og vel 1½ minut -tydeligvis for første gang, besluttede sig for 150 IE Puregon og så var lægen i øvrigt skredet. Det gik seriøst så hurtigt, at jeg ikke nåede at fatte hvad der foregik. Sygeplejersken gav mig en recept og Puregon-instrukser og det var så det.

Jeg var målløs. Og jeg skulle anstrenge mig en del for ikke at begynde at hyle. Ikke så meget af skuffelse eller vrede, selvom begge bestemt var til stede, men af ydmygelse. Bukserne nede omkring hælene på talrige måder og ingen der stopper op og ser én i øjnene et øjeblik. Totalt i deres magt. Det er det værste jeg ved.

Det tog mig faktisk over et døgn at få normaliseret mig selv nogenlunde igen. Nåmen, det var jo også absolut sidste øjeblik, sagde vi til hinanden. De skulle hjem og vi er glade og taknemmelige for, at vi lige akurat nåede at komme med i denne måned.

2. scanning var i lørdags. Åh så glad jeg bliver, da jeg ser Svende-manden himself komme ned ad gangen imod mig. Og mit hjerte når at juble, da vi kommer ind på stuen og han siger 'jeg sad lige og så på din journal'. 'Ja, de mistede den jo desværre på Riget' siger jeg i den tro, at vi er i gang med at starte en samtale, men så kommer sygeplejersken ind og jeg bliver bedt om at hoppe på briksen.

Han spørger hvad jeg laver og hvor vi bor. Thats it. Ikke et ord om fertilitetsbehandling. Det var en busstoppestedssamtale. Metro-bus vel at mærke. Der bliver ikke mere samtale, diskussion, information.

Efter scanningen har han lige glemt at de store follikler var 12,5mm og ikke 11, som han fortæller sygeplejersken. Derefter kommer han ind og giver mig den forkerte medicin. Og så er han i øvrigt skredet.

Sygeplejersken giver mig nogle forvirrende og mangelfulde  instrukser om den videre medicinering og jeg må insisterende spørge ind til det videre forløb for at få nogensomhelst fornemmelse af hvad der skal ske.

Igen er det hele overstået - altså inkl scanning - på under 10 minutter. Og jeg var rystet. Den første scanning var altså ikke specielt præget af akuttid lige før lukning. Det er standard fucking procedure.

Jeg lyder sikkert meget fordringsfuld. Men altså helt ærligt, hvor kommer mine forventninger fra? Fra det offentlige system, sgu. Jeg havde forestillet mig, at en privat klinik hvor de får rigtig gode penge ville overgå det offentlige på alle serviceparametre. Men de har tilbudt en service på Riget som virkede så uendeligt meget mere professionel, anstændig og respektfuld. Jeg har aldrig, ALDRIG, været til scanning på Riget uden at det involverede en samtale med lægen. En behagelig, rolig samtale, med al den information man kunne ønske sig og rum til at stille alle tænkelige spørgsmål. Selv da vi bare var i frysebehandling. Hos CFC har jeg endnu ikke oplevet en læge, der sad ned og talte med mig. De taler på vej ind og ud af døren og så mens de svinger kikkertdildoen.

Jeg gik ikke til CFC med fordomme om onde kapitalister, men jeg føler mig taget i røven så det synger. Jeg føler det dybt fornedrende. Og det hjælper ikke at vide at de bruger sammenlagt max 2 mandetimer på et behandlingsforløb, som jeg skal betale dem 17.500 for.

Jeg ved at rigtig mange BIB-søstre har været virkelig glade for CFC. Det er mig en gåde. Virkelig. Men det får mig også til at tænke, at jeg måske er hysterisk. Det må jeg jo være. Men jeg plejer altså at være ret så laid back og omgængelig. Det gør jeg altså...

CD 9 i dag. Scanning igen onsdag. Forventet ÆU fredag eller lørdag.

7 kommentarer:

Tommelise sagde ...

Øv en dårlig oplevelse. Jeg kan godt forstå du er frustreret. Udover en kompetent og faglig dygtig behandling forventer man bestemt også et vist serviceniveau, når man selv skal have penge op af lommen. Jeg er chokeret over din beretning. Hos IVF-syd får man upåklagelig service, smil og gode samtaler for alle sine penge. Jeg har aldrig oplevet det du beskriver. De har altid tid til at snakke og svare på dumme spørgsmål. Men der er tilsyneladende stor forskel på klinikker. Er det mon fordi de private klinikker har fået mere travlt efter brugerbetalingen er indført i det offentlige?? Men lige som i så mange andre brancher kan det jo være, at der blot er forskel fra sted til sted. Jeg håber de har styr på det faglige, og at du bliver gravid i dette forsøg. Ikke mindst fordi I så ikke behøver komme der igen.

Anonym sagde ...

Arg... det lyder heller ikke som en rimelig behandling, slet ikke! Jeg har aldrig prøvet CFC, men går på Trianglen, hvilket jeg har været rigtig glad for.
Jeg håber du trods fustrationerne tager stikket hjem i første hug denne gang!
De bedste ønsker, Betty

Diana sagde ...

Fooork altså - på mange af bedre ordforråd. Sikke en elendig behandling! - Og her mener jeg både fagligt og menneskeligt. Damn! Det bedste der er at sige er, at I kom i gang i denne cyklus og at babyer heldigvis er ligeglade med hvor de bliver undfanget (ellers havde vores lille gøj også haft en virkelig røvsyg start).
Ligesom dig (lyder det i hvert fald til) havde vi heller ikke de store forventninger til Riget, da vi lagde ud med behandling der. Vi var helt overbeviste om, at det måtte minde om samlebåndsarbejde. Men for pyffern hvor kunne privatklinikkerne bare tage ved lære! Det må du kunne lade sig gøre at finde en privatklinik, som i det mindste når dem til sokkeholderne? Jeg er dybt rystet og kan godt forstå at du føler dig afklædt til benet... KRAM <3

Sechen sagde ...

Arj, knock hvor er jeg ked af at læse om din oplevelse. Det lyder slet ikke som om det er rart, og det skal jo være både tillidsvækkende og så rart som sådan noget jo en gang kan blive.

Til gengæld er jeg UTROLIG glad for at høre liv fra dig. Var egentlig temmelig bekymret over stilheden...

Jeg lå sådan og tænkte over dit indlæg i går, hvorfor oplevelsen kan være så forskellig. Jeg tror ikke du er meget anderledes end gennemsnittet, men det er helt klart at vi har brug for forskellige ting, og nu har vi lige pludselig muligheden for at vælge til og fra på en anden måde end i det offentlige. Jeg kan huske dumme læger på Hvidovre, men også helt fantastiske af slagsen.
Nåmen, da jeg lå og filosoferede lidt over det med valg af klinikker og forskellige temperamenter, kom jeg til at tænke på at jeg tror vi har en tendens til at se det gode i det, vi vælger i denne proces. Fordi det ligesom er lidt store ting, der er på spil. Lidt ligesom folk meget sjældent siger "jeg skulle have læst noget andet" "jeg hader mit hus" og den slags store ting. Fordi konsekvenserne af den ærlighed måske er for uoverskuelige. Så finder man det bedste i der, hvor man er. Måske.

Jeg tænker det fordi jeg også har oplevet folk være meget, meget passionerede om deres valg af klinik. Og det kan da kun være fordi der er så meget på spil. At man ikke kunne bære hvis man havde valgt forkert? kan du følge min tankegang?

Jeg har tænkt tanken - om vi har valgt forkert. Om vi skulle have taget Trianglen i stedet. Netop fordi jeg også synes det går hurtigt. Dog ikke så hurtigt som du beskriver. Jeg synes også jeg får information nok, men jeg føler også jeg skal insistere på informationen og det stiller store krav til en som patient. For store, synes jeg. Men jeg kunne så til gengæld ikke rigtig med langsommeligheden på Trianglen (og lægen som talte så lavt at jeg hele tiden skulle have det gentaget) og sådan er man jo forskellig.
Jeg synes du skal snakke med Svend L. Han fremstår hos mig som værende god til mennesker. Måske skal han have det direkte af vide. At det overhovedet ikke fungerer ikke at få noget information. At hvis du skal føle dig tryg, må de afsætte mere tid. Det er sgu fair nok når man lægger så mange penge!

Men for filan, da Knock. Tænk, hvis du skal være gravid lige om lidt! Jeg satser ALLE penge på dig, for i min overtro skal du blive gravid før mig, og jeg skulle gerne blive det her om en lille måned, så skynd dig lige, ik?

knockmeup sagde ...

Åh altså, hvor er I søde. Havde helt glemt hvor dejligt det er at blive hørt og strøget lidt over håret af sine BIB-søstre.

Sech: hvor har du ret mht det passionerede valg. Det er ligesom med børnepasningsvalg. Det er ikke noget, man bryder sig om at stille spørgsmålstegn ved. Jeg har i øvrigt bemærket at nybagte forældre kan have samme forhold til deres barnevogn. Måske fordi det er første udtryk for forældreomsorg.

Og måske er Riget også lidt min barnevogn..

Jeg er egentlig glad for at SEch bekræfter, at CFC er lidt forhastede. Så er det ikke bare mig, der er afsporet. Hvis der bliver en næste gang for os tror jeg det bliver på Trianglen. Langsommelighed er lige mig...

Anonym sagde ...

Og der vil jeg så lige skyde ind at vi har på trianglen haft det mest lortede forløb ever.... Der betød en abort for mig da de under sygeplejestrejken overså at jeg var gravid .... Og pumpede mig med hormoner.... Der er ingen langsommelighed over dem!
Synes det lyder som en lorte oplevelse du har haft. Trøstekram vigga

SushiStegen sagde ...

Hvor bliver jeg bare ked af at læse om dine erfaringer på CFC, men jeg deler din opfattelse. Om jeg forstår at den klinik kan løbe rundt. Folkene har stress, kigger ikke ens i øjnene, går direkte ind og ud under undersøgelse uden hensynstagen til patienten som ligger halvnøgen og sårbar. Jeg har kun dårlige erfaringer med den klinik. Jeg beklager at vi havnede der først og lagde SÅ sindssygt mange penge uden at få andet end dårlig service og oplevelsen af, de ikke anede hvem jeg er og hvilke forhold der gør sig gældende for mig. Jeg kan tilgæld kun anbefale Trianglen på det varmeste