fredag den 15. juni 2007

Om venskaber

Jeg har tænkt meget over venskabet på det seneste. I forbindelse med at jeg selv gav slip på et og i forbindelse med at Spif nu har sagt farvel til to. En af de ting, jeg har tænkt meget på, er den enorme værdi af venskaber, der går langt tilbage. De venskaber har en stor værdi i sig selv, uanset hvad de indebærer af problemer. Fordi de er historie og identitet, og fordi de i et eller andet omfang er sandhedsvidner.

Jeg boede i udlandet fra jeg var 25 til jeg var 30 og jeg havde faktisk ikke troet jeg nogensinde skulle tilbage til Danmark. Det gjorde jeg så alligevel og den helt afgørende faktor, der gjorde udslaget var, at jeg til sidst følte mig reduceret til en samling historier. Der var intet til at binde min person sammen. Jeg følte det næsten som om alt, hvad jeg fortalte om mig selv var løgne. Det kunne i hvert fald lige så godt være det. Det er svært at forklare, men det skræmte mig fra vid og sans. Så selvom det i første omgang netop var den frihed, der var det mest tillokkende ved ex-pat-tilværelsen og selvom jeg mener at have en ret stålsat identitet, følte jeg mig til sidst nødt til at komme hjem for at få min selv-autenticitet tilbage. Gennem min kulturelle historie, min familiære historie, mine venner. Gamle venner er forbandet vigtige.

Men gamle venner er farlige. Meget, meget farlige. Jeg har altid næret den dybeste mistro til folk, der fastholder deres gamle kliker. Gymnasie-kliker først og fremmest. O rædsel!! Det er så mange, der gør det og der er ingen udvikling i de miljøer. For det er klikens logik, at man ikke MÅ udvikle sig og sandsynligheden for, at man som udgangspunkt har noget særligt tilfælles gymnasievenner er jo ikke god. Så man forpligter sig semi-permanent på en eller anden tåbelig gymnasie-identitet og der falder prompte gruppe-straf, hvis de forsøger at rykke sig. Argh! Det er det værste. Jeg har selv fastholdt 1 stk veninde fra 15-20års-perioden, 1 stk fra 20-25 og resten ligger derefter. Det er jo også sygt. Det kan jeg da godt se. Jeg ved, at jeg på en gang har forventet for meget af venskaber og samtidig manglet tillid, så der er lang vej ind og ultra-kort vej ud af et venskab med mig. Jeg stinker til det. Helt enkelt. Men jeg er blevet meget bedre... det er jeg...

Men når vennner bliver en ødelæggende tilstedeværelse i ens liv og er det gennem længere tid, så må de ud - om ikke andet så midlertidigt. Ufattelige mængder energi holdes fanget i ødelæggende venskaber. Selvbebrejdelser. Analyser af fejltrin og misforståelser. Følelsen af falskhed. Forsøg på udbedring. Fornyet og forstærket følelse af falskhed, bedrag, selvbedrag. Skuffelse. Jeg er virkelig meget ked af at have mistet føromtalte veninde, men vi har altid været meget forskellige og haft et ujævnbyrdigt forhold og det blev til sidst et problem. Og efterhånden blev venskabet en plage for overvejelserne om det kom til at fylde alt, alt, alt for meget.

Gode, jævnbyrdige, kærlighedsfyldte venskaber er det skønneste og smukkeste i verden. Men de er vanskelige.

Man skal huske, som dejlige T, der ikke længere er her, sagde: at

'i modsætning til kærligheden, er venskabet distancens kunst'

1 kommentar:

Buddhababy sagde ...

Knoxen, du har en spændende pointe her. Det er lige præcis de venskaber, der er baseret på det der var engang, som er farlige. Skidegod formulering.

Det er rigtigt at man tit kommer til at holde hinanden fast i en fortid som for længst er forbi. Hvis man stopper op og mærker efter ved man jo godt inderst inde at visse venskaber er udtjente.Men det er ligesom forbundt at tage afsked med venner. Det er det naturligste i verden at folk slår op med deres kærester, men ikke med deres venner. Og hvorfor egentlig ikke?

Manden og jeg snakkede om det så sent som i forgårs, da vi gik en tur i aftensolen. Han havde været hos en gammel gymnsieven og de havde diskuteret, hvorvidt det stadig havde et formål at holde fast i den gamle gruppe og ses som de plejede.

Manden havde givet udtryk for at han mente de måske nok var vokset fra hinanden i gruppen bestående af 5 par. Det synes hans ven var hårdt. Selvom han egentlig gav ham ret, synes han bare det var for hårdt at droppe dem. Det viste sig så at denne ven åbenbart ikke har den store vennekreds selv, så hvis han gav slip på gymnsievennerne var der ikke så mange tilbage. Og for denne ven var det nok at de bare hyggede sig og snik snakkede når de var sammen.

Fint nok, men hvad med at opdyrke nye venskaber. Vise sig selv som man er nu. Det er lettere og meget mere ukompliceret at møde nye mennesker, der hvor man er nu end at forsøge og overbevise gamle venner om at man er rykket. For de har måske ikke den udviklingstankegang som en selv, men befinder sig glimrende der hvor de er - udvikling eller ej.

Selv ser jeg fortsat to skønne fortidsvidneveninder, som jeg har kendt siden jeg var 12. De er rykket sammen med mig og der er ingen løgne eller fortielser imellem os. Jeg kan slappe af og være mig selv og udvikle mig løbende med dem som positive og kærlige vidner. Derfor var det ikke så slemt igen at give slip på A.

Knoxen, du er en skidegod inspirator. Tak for opsangen forleden. Det er ægte kvindelig omsorg på den fede måde!

;o) Spiffen