tirsdag den 19. juni 2007

ynk - selvynk - medynk

Jeg er ikke én, der har nemt ved at bede om hjælp. Eller rettere: Det er de færreste mennesker, jeg kan bede om hjælp, fordi jeg ikke kan finde ud af at være den svage. Der er dog nogle mennesker, jeg godt kan klynke til. Oh yes - også lige til køerne går hjem.

Min bror er en af dem. Min bror er og har altid været mit yndlingsmenneske i hele verden. Jeg elsker ham ufattlig højt og ville gå i døden for ham - han er grunden til, at jeg er et menneske, der hænger nogenlunde sammen. Jeg ved han har det på samme måde. Vi har altid været hinandens bedste venner og tilbragt meget tid sammen. Og det har nok ikke været helt uproblematisk.

For nogle år siden begyndte min bror at fjerne sig fra mig. Det var tortur i en periode, virkelig, men efterhånden vænnede jeg mig nogenlunde til det og indså, at det nok var nødvendigt, at vi lagde lidt afstand, for at vi kunne komme videre med vores liv. Jeg tror, det har vist sig at være rigtigt. Det sidste års tid har det dog været ekstremt. Vi taler meget lidt sammen nu og min bror har haft det svært pga fsk omstændigheder, så det har handlet meget om ham. Der har ikke været nogen problemer mellem os, men i virkeligheden har jeg følt mig forsømt og forsmået. Der har siddet en lille bitter martyr i maven i lang tid og vokset sig stor og styg. Og tjek lige denne martyr: I weekenden sendte jeg broderen en mail, som svar på en usædvanligt munter mail fra ham, hvor jeg slutter:
Her går det ikke godt. Jeg har været enormt stresset og presset fra alle sider på det sidste. Fertilitetsbehandlingen og alt hvad den indebærer tager alt hvad jeg har af energi og overskud. Jeg har meget svært ved at få lavet noget arbejde, eller koncentrere mig om noget overhovedet, og derfor falder alt efterhånden fra hinanden og flyder. Jeg har for tiden meget svært ved at udholde tanken om så meget som én dag mere i det her fertilitetsmareridt, men der er ingen vej udenom, det er der hver dag, hvert minut, hvert sekund og sådan vil det være i måneder og måske år endnu, med udsigt til at ende med at vi må opgive. Det æder mig op og jeg befinder mig i et konstant mere eller mindre undertrykt raseri. Min tro på at det nogensinde vil lykkes er uden jeg har set det ske, sivet ud af mig og jeg er fortvivlet, forvirret og rystet. Jeg er dybt bekymret for hvordan jeg skal gennemføre mit projekt under disse omstændigheder, for arbejdet føles så latterligt ligegyldigt. Jeg sidder midt i en række dage, hvor jeg græder mere end ikke græder, mens jeg læser opgaver, som jeg skal have til eksamen mandag.
Sommeren står foran mig som et tårn af uoverkommelighed. Jeg føler mig svigtet af E og på den yderste kant af min desperation er jeg i tvivl om, om jeg kan regne nok med ham til at sætte min fremtid ind på det.
Det var en vældig gang selvynk-beklager- du var på linien på et uheldigt tidspunkt.


Helt som ventet kom der en mail tilbage fra en bror, der var totalt knust og fuld af mere eller mindre undertrykte selvbebrejdelser. Og det var lige præcis det, jeg ville opnå. Se bare, du har ikke interesseret dig for mig det sidste halve år og ikke anet, at jeg havde det af H til. Bemærk især den sidste martyr-linie. Åh undskyld at jeg belemrer dig med min sorg. Det var bestemt ikke sket, hvis du ikke lige havde været i kontakt i et øjeblik, hvor jeg ikke kunne holde det tilbage. Ellers havde jeg skånet dig. Og det er ikke så tit du er på linien ellers vel?
Det er en adfærd, der er nært beslægtet med teenageres drømme om at begå selvmord. 'Se bare, I så mig ikke og opdagede ikke hvor jeg led. Det var nok ærgerligt hva. Der skulle I nok liiiige have givet mig lidt mere opmærksomhed. Nu er jeg død -eller bare næsten - og så kan I lære det..'

Og ÅH! Det stinker langt væk af min mor.

3 kommentarer:

Buddhababy sagde ...

Åhhhh, søster knockie, hvor jeg ser mig selv i dig. Jeg har jo lige været der - men man kan komme videre rigtig meget hurtigere end man tror.

Inderst inde ved du det godt. Hvis du er uforklarlig barnløs ved du godt hvorfor du er det.

Din angst, din aggression...søde, søde Knockie. Intet lille menneske kan bo i den atmosfære og du ved det. DU VED DET og du ved at KUN DU kan gøre noget ved at forandre den atmosfære og det skræmmer dig ad helvede til, for når vi begynder at føle moderinstinktetbruse inde i os, kommer i selvsamme brusning den gennemborende panikskabende viden om at det er oprydningstid.

Barnløsheden er ikke dit største problem. Barnløsheden er bare din katalysator. Den er en gave, som siger til dig: fiks it before I arrive! Gå ind i det.

Der er smukt det du gør. Smukt at du lader sorgen overvælde dig. Smukt at du rydder op og krænger din teenagepuppe af dig.

Du er ved at transformere dig til at smuk sommerfugl, og dit største problem lige nu er at du bare skal lade det ske.

Let it go!

Kærlige tanker fra Spiffen

Buddhababy sagde ...

Når man ikke kender folks relationer læser man anderledes.

Jeg læser ikke dit brev til din bror som et langt martyrium. Jeg læser det som at du indvier ham i dine følelser her og nu.

Hvis han vælger at føle han svigter dig, er det jo hans ansvar. Jeg ville aldrig læse din mail som et "du har ikke været der for mig udtryk". Hvordan vi vælger at reagere på en udmelding er jo aldrig den andens ansvar. Det er vores eget.

Men du kender hans svage punkt, som du skriver og det er ærgerligt han går med på legen.

Har selv lige været på ferie en uges tid i Grækenland med min bror og min mormor og der røg vi begge tilbage i nogle gamle roller. Ham som den flygtende og uansvarlige lillebror og mig som den bestemmende, jeg-alene-vide mega irriterende storesøster.

Det der pissede mig mest af er, at det var hans idé at vi skulle afsted alle 3. At han viste det største ansvarsbevidsthed og modenhed, og så i sidste øjeblik panikkede han og tog sin lap top med på ferie - hans foretukne flugtinstrument - fordi han underkendte sin egen power. Jeg så ham blive lillebitte lige foran øjnene på mig og jeg kan ikek se jeg pressede ham ind i den rolle.
Det er hans lort at han ender tilbage i den rolle - ikke min.

Jeg ser ham som min bror - ligeværdig, i stand til at løse sine egne problemer, ansvarlig, vidende osv. Hvordan han vælger at se sig selv er hans issue - not mine.

Vi snakkede om det i næste 2 timer i går og det var fedt. Vi kæmper nemlig begge med at krænge fortidens børneroller af os og fremstå som de voksne, jævnbyrdige, fantastiske mennesker, vi selv mener vi egentlig er.

Det er godt din bror holder afstand, hvis han fornemmer han falder tilbage i en gammel, udtjent, semidestruktiv rolle, når I er sammen, for han gør dig en tjeneste ved det. Men tag dialogen med ham. Han behøver jo ikke beskytte dig længere, du kan godt selv.

Spiffen igen igen!

Buddhababy sagde ...

Åhh ja, en sidste ting.

For mig at se handler det ikke så meget om at du ikke kan finde ud af at være den svage. Det kan jeg sgu godt forstå du ikke gider. Det er der vel ingen af os der gider.

Jeg opfatter det snarere som om, at du ikke tør være den sårbare.En række år tilbage havde jeg den samme opfattelse af mig selv. Men for mig er der gigastor forskel på at være svag og så være sårbar.

Når du ryger tilbage i martyrrollen f.eks. er du svag, men du opnår en meget stor magt hos visse mennesker ik?

Når du er sårbar er du ærlig og modig og det giver KÆMPE STYRKE.

Så jeg tror spørgsmålet kunne være: Tør du vælge at være sammen med mennesker som ser dig som hende den sårbare og ikke ynker dig?