fredag den 4. juli 2008

Babytøj

Jeg har endnu ikke mødt nogen småbørnsforældre, der ikke har sagt: "LAD NU VÆRE med at købe en hel masse tøj til den nyfødte. I får det aldrig brugt. Og I får så meget i gaver, at I nærmest ikke behøver købe noget selv alligevel"

Sjovt at alle så hurtigt glemmer, at man bare elsker at købe det tøj, at det er en del af de mentale forberedelser og en måde at fejre graviditeten på - at det måske ikke er vildt afgørende om man får brug for det.

Igennem det sidste års tid har jeg gået og dryp-købt lidt hist og her. Når jeg faldt over noget på udsalg eller når jeg bare trængte til det. Nu har jeg gjort lageret op. Det indeholder følgende:

Str. 50
4 * sparkedragt
1 * natdragt
2 * hue

Str. 56
1 * natdragt
1 * sparkedragt
6 * body m korte ærmer

Str. 62
3 * sparkedragt
2 * smækbukser

Str. 68
3 * sparkedragt
2 * body m lange ærmer
1 * hue

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad jeg mangler. Jeg er blevet klar over, at jeg har købt for meget i str 50 - at der er en god sandsynlighed for at det vil være for småt fra starten. Men hvis man pludselig har født for tidligt er det jo smart nok (hmmm-hmmm)

Ville vi kunne klare os med det her? Kan en str 56 dreng have en str 62 sparkedragt på - eller ender benene i ærmerne og hovedet i brystlommen?

Og hvad med sæson-bestemte klæder? Skal sådan et oktober/november-barn have langærmede bodystockings? Skal han have uldne bodystockings? Er der andre vinter-hensyn at tage?

Hvis jeg nu skulle ud at købe mere, hvad er så vigtigst? He, hvordan hulan skal man egentlig vide de her ting?

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Noget af det, jeg fik købt, har jeg solgt igen, uden hun overhovedet har fået det brugt. Det var "bare ikke rigtig hende" alligevel :-D

Jeg er begyndt at _prøve_ at begrænse mig til en størrelse ad gangen. Af selvsamme årsag :-)

Du skal bruge flere bodyer - de tisser og skider og gylper ud over det hele ;-)

Jeg har udviklet en heldragt-fetish, så dem havde jeg vel en 6-7 stykker af i str. 56. Nu passer hun str. 62 - og igen, ja, jeg er nok egentlig ikke den rette til at skrive om det her, for jeg kan slet, slet , slet ikke styre mig med tøj :-D

Monja sagde ...

Jeg synes også flere bodyer og som snowie var jeg vild med helddragter især katvigs stribede og idaT.
Du mangler også varmt tøj. trøjer, sokker og evt. uldbobyer.

Åh, hvor jeg håber næste bebs til mig bliver en pige så jeg kan shoppe småt tøj igen med god samvittighed.

Og lad nu være med at føde for tidligt. Jeg tror trods alt de fleste babyer kan være i en str. 50den første uge.

Knus Monja

Anonym sagde ...

Hov hør stop en halv. Når I taler om heldragter, mener I så ehm.. sparkedragter med ærmer? Dem har jeg også et par stykker af - rubriceret under sparkedragt.

Og øhh hvad er egentlig forskellen på en natdragt og en heldragt? Om der er fødder i? Om det er bomuld?

OK, så man bruger faktisk varme trøjer til de små babyer. Se det vidste jeg ikke. Dem ser man ikke mange af i butikkerne.

Sjovt nok, at man i alle disse år med andres babyer aldrig har lagt mærke til hvad de har på.

Nåmen når folk spørger, så ønsker vi os altså (uld)body'er, varme trøjer, sokker & handsker. Jeg kunne selvfølgelig ikke finde på at gå ud at købe mere selv. Naaaaj da!!

Hvad har en baby på fødderne i barnevognen på en vinterdag? Uldne sokker eller noget kraftigere? Lammeuldsforede hjemmefutter?

Anonym sagde ...

Det her er f.eks. en heldragt:

http://www.filabel.dk/pi/Bodysuit_Maxi_Splash_Green_Økologisk_5294_181.aspx

Det er mest praktisk, at de ikke "skiller på midten" i begyndelsen, synes jeg. Tænker også, at det er behageligt for de små at have på.

Jeg har ikke haft deciderede natdragter - hun har bare sovet i en heldragt eller bare en body, men nu er det selvfølgelig også sommer og varmt :-)

Kan også anbefale Trendsales, for de passer jo ikke tøjet så længe, at det når at blive rigtig slidt - men giv agt, det er farligt!

Anonym sagde ...

Jaaa der er altid nogle derude, der gerne vil styre slagets gang for andre, men gør du som du har lyst til og brug for at gøre. I øvrigt synes jeg at det er noget vås at folk siger at man ikke skal købe str. 50. Mine har alle brugt det min. i 3-4 uger og er der en ting man bare ikke kan bære, så er det tøj der folder og krøller under babys bløde krop. Du skal nok få brug for det med mindre dit barn vejer 4500gr ved fødslen. :O)
I øvrigt bruger man ret meget tøj som de andre kommentatorer skriver. De gylper og skider og mælken sprøjter ud over det hele. Så nyd du bare din shoppetrang og det kan jo enten arves eller sælges bagefter hvis du har for meget.
I øvrigt bruger man vanvittig mange stofbleer. Da jeg fik min første for mange år siden kunne jeg ikke bære, hvis hun kom til at bytte klud i mødregruppen og jeg farvede derfor hendes klude gule og orange. Nu kan man købe i lyserød og blå, men du kan sagtens farve selv med alm. dylon fra Matas.
Jeg har haft min. 30 stofbleer til hver og de bruger dem stadig (også teenageren)til leg o.l.
Jeg har brugt uld vanter og hue om vinteren men faktisk behøver de ikke overtøj på i liften udover en trøje hvis skuldrene stikker frem. Der er meget varmt i lift med dyne osv.
Held og lykke og god shopping.
Mvh Astrid

Anonym sagde ...

exam actuation fuivku retains jeopardize ambition malcolm compile direction corwin cbbh
lolikneri havaqatsu