fredag den 12. marts 2010

evas fødsel

Jeg skrev en kommentar ovre ved fru larsen, som jeg så indså måske alligevel ikke hørte til der. Så nu kommer den på eget turf i stedet.

Evas fødsel lyder som en meget hård omgang. Og jeg bliver faktisk lidt harm. Hvorfor skal jordmoderen stritte imod ifht epidural? Hvis ikke hun havde været modvillig havde fra larsens lange sidste udvidelsesfase været nem. Og hvem ved hvilken indvirkning det havde haft på selve fødslen. Måske ingen, men jeg kan bare ikke snuppe at man skal KÆMPE for at få en epidural, som man på forhånd har besluttet, man vil ha. Man hører den historie lidt for ofte. Når man nu opdrager gravide til at tro, at det er en beslutning, de selv kan tage, så synes jeg det er totalt uacceptablelt at jordemødrene ikke respekterer beslutningen no questions asked. Og hvad er det for noget med at suget ikke virkede? Helt ærligt!! Ved min fødsel måtte de prøve tre hjertemonitor-dimser før de fandt en der virkede. Som minimum kan man vel rutinemæssigt tjekke at udstyret virker. Jesus!

Man kommer næsten til ønske sig privatisering af sundhedssektoren. Hvis ikke lige det var fordi det selvfølgelig er en virkelig dårlig ide.

7 kommentarer:

2000 happiness sagde ...

Hejsa - jeg vil også være med her. Tænker du mener Fru Larsen og ikke Tommelise ikk?
Jeg bliver også harm over at høre at hun nærmest blev nægtet epiduralen - jeg er selv hverken for eller imod epiduralen, men mener helt klart at når man har truffet beslutningen om at man vil have den, så skal de bare komme med den. (ved godt narkoselægen kan være optaget) Der er jo ingen der tager den uden grund. Og det er jo tit en indstilling man har allerede før fødslen. Stort kritik af det.
Vi har været til fødselsforberedelse på Riget og der taler de varmt om epiduralen, hvilket faktisk overraskede mig. Men jeg regner ikke med jeg skal kæmpe på at for den, hvis det er det jeg beslutter!! Det var bare lige min mening - jeg er nu glad for det hele endte godt alligevel med lille Eva! Til Fru Larsen - stort tillykke!!!

Tommelise sagde ...

Enig! Efter vi er skiftet til det private i forbindelse med fertilitetsbehandling har jeg aldrig igen lyst til at sætte mine ben i det offentlige. Der er så stor forskel. Det er i hvert fald mine erfaringer. Det er en helt anden service, behandling og interesse vi møder hos IVF-syd end på OUH. De lytter til os og gør virkelig alt hvad de kan for at vi får det bedste resultat og de bedste oplevelser med os hjem. Det er ikke lige den opfattelse man får, når man læser Fru Larsens indlæg. Hvis det nu er rigtigt, at jeg er gravid (ja, jeg er ikke helt overbevist endnu), så glæder jeg mig ikke til at skulle over i det offentlige igen, men der er nok ingen vej udenom.

knockmeup sagde ...

Hvor kikset af mig. Ja, selvf fru Larsen. Nu rettet med røde kinder

Tommelise sagde ...

Vi forstod godt hvad du mente ;-)

knockmeup sagde ...

Ja, de taler varmt om epidural til Rigets fødselsforberedelse, men det betyder ikke nødvendigvis at jordemødrene er villige til at give den uden modstand. Heller ikke på Riget.

Der er helt sikkert en kultur om at jo mindre smertelindring man får til en fødsel, jo renere og finere er den. Der er prestige i 'den rene fødsel' blandt jordemødrene. Og det kan man måske godt forstå. Men det er ikke rimeligt at jordemødrenes faglige ambitioner skal gå ud over patienterne. Det er helt skævt.

Halløjsa kæphest!

Diana sagde ...

Jeg kunne ikke være mere enig og fortæller da også vidt og bredt at den epidural, den skal jeg ha´! Hvorfor lide unødigt? Jeg er sikker på at det gør rigeligt nas alligevel.
Og ja, det er da død-uforskammet af hende jordemoderen!
Og at udstyret ikke virker... ja jeg er nærmest målløs og har mange grimme bandeord tilovers for den slags!
For fucks sake altså.. sorry, den smuttede.

Fru P sagde ...

enig og enig, mener nu godt man kunne privatisere sygehusvæsnet og så lade dem kæmpe om at gi den bedste behandling til de bedste priser... stadig betalt af skattekronerne!