onsdag den 3. oktober 2007

Bare en spand at brække mig i, tak

I lang tid elskede jeg at høre om BIB'ere, der blev gravide. Jeg havde en umættelig sult efter deres succes-historier og lappede dem i mig. Det stoppede for et par måneder siden.
Når nogen annoncerer gode nyheder på min-mave nu ignorerer jeg det. Jeg lader ikke en gang som om. Tit læser jeg slet ikke indlæggene hvis jeg lugter en triumferende tone i overskriften. Det var ok, at andre blev gravide det første halve år ,vi var i behandling, men nu er det ikke længere fair. Det værste jeg ved er, når helt nye medlemmer, som tilsyneladende aldrig før har givet sig til kende i debatten (eh ja, lidt vel flot betegnelse..) pludselig skal belemre os andre med deres lykke. Arrgghh det gør mig edderspændt. Hvad bilder de sig ind? At få andres deltagelse i ens lykke kræver måneders investering af blod, sved og tårer - hvad regner de med??! Så øretæveindbydende.

Noget jeg hader næsten lige så meget - måske endda mere - er når forældre, der ikke lige kan få deres 2., 3. eller ved gud 6. (ja, sådan en er jeg stødt på) barn tillader sig at tro, at vi er i samme båd. Helt ærligt!!! Det er muligt, at det er frustrerende ikke umiddelbart at få ønsket om et bestemt antal søskende opfyldt og det går sikkert også dybere end som så, men det er kræftpetervæltemig ikke det samme. Og den påstand råber jeg gladeligt ud til alverden, selvom jeg ret beset ikke har den ringeste anelse om, hvordan det føles ikke at kunne få sit barn nummer 1+n. Men forskellen på livet uden børn og livet med børn er immervæk af en noget anden karakter end forskellen mellem livet med 1 barn og livet med 2. Come on.

Vores overboer fik tvillinger her for vel omkring 10 måneder siden. Ved ikke om der var kanyler inde i billedet der, så jeg ved heller ikke om der er tale om lidelsesfæller. Hvis der var, kunne jeg måske forholde mig mere mildt til dem. Det er nemlig meget forskelligt, hvordan jeg har det med situationen. Sagen er, at man virkelig mærker tvillingerne hernede hos os. Dels fordi de selv larmer en del, hvilket var til at have med at gøre, da det var skrig og kolikskrål, men er sværere at arbejde med nu, hvor det er kåd tumlen, latter og leg, vi hører. Men hvad der er endnu værre er jo forældrenes lyde. De synger meget. Og det er så fucking nuttet og hyggeligt. Det er kun på virkeligt gode dage jeg ikke er ved at brække mig. Det er dejligt når man er helt blid og i harmoni med det hele og kan lægge hovedet på skrå og lytte med et smil og et 'åh, hvor må det være skønt'. Men det er forfærdeligt når man ækles, væmmes og føler noget, der grænser til had. Og det gør jeg altså for det meste.

På det seneste kan jeg heller ikke nyde blog-søstrenes babyhistorier. Holder mig fra dem. Det er ellers ok, at de har børn. Men jeg kan ikke holde ud at høre om det for tiden.

Det er ikke fedt at være den bitre, gamle barnløse kyniker. Men altså helt ærligt, det er jo ikke for børnenes skyld, de synger deroppe og det er til at brække sig over ;-)

7 kommentarer:

Frøkenhat sagde ...

Ja, nu ved jeg jo slet ikke, om jeg må sige noget, når nu jeg er en af de fæle eks-barnløse. Men jeg vover alligevel...

For du har ret. Det er sindsygt svært at rumme andres lykke, når man selv er ulykkelig. Og vanvittigt hårdt at sige tillykke og forsøge at glæde sig på andres vegne, når de opnår det, som man ønsker sig allermest i livet. Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det faktisk først, efter at jeg selv fået Bøllehatten, at jeg mener det helt ind i sjælen, når jeg siger tillykke. Før sagde jeg nok tillykke til de bloggere, som lykkedes med behandlingen. Og jeg forsøgte at mene det. Men der var alligevel noget, der stak inden i mig. For det var jo MIG der skulle lykkes, MIG der skulle blive gravid.

Og al den der fornuftsnak om, at der jo ikke går noget fra mig, fordi andre bliver lykkelige, det kan man ikke bruge til en snus. Ikke på det tidspunkt.

Håber kvalmen tager af. Og at de holder kæft, dem ovenpå. Hvad er da også det for noget pjat at synge for sine børn. De synger garanteret også falsk! ;-)

Monja sagde ...

Jeg håber det er ok at jeg læser med herinde og endda kommenterer på dine indlæg, selvom du ville brække dig over min blog og ikke læser på den :-)

Jeg tror, de fleste der kæmper for at få et barn (men kan selvfølgelig kun tale for mig selv) har haft de følelser som du har nu. I starten lapper man succeshistorierne til sig, men på et tidspunkt hænger de en næsten lige så meget ud af halsen som de ordinære nygravide. Og bare vent til du selv bliver gravid, så får du måske endda skyldfølelse over at du blev gravid, mens nogle stadig kæmper og måske har været meget mere igennem end dig. Mange af de følelser som vi har (øh, jeg havde og du har – måske?) er svære og aldeles uønsket, men åh så normale. Og hvor meget de påvirker vores hverdag afhænger vel til dels af hvor gode vi er til at takle dem, men også hvor vi er i behandlingsforløbet. Tro det eller lad være, men jeg blev faktisk lidt mere immune efterhånden. I dag kan jeg oprigtig glæde mig på andre vegne, om end jeg godt kan tænke at de kommer lige lovligt nemt til det (de ordinære gravide forstås).

Angående forskellen på ønsket om og kampen for nummer to eller flere sammenlignet med den som kæmper for nummer et, så vil jeg give dig ret i at der er en verden til forskel. Det værste ved behandlingen for mig var uvisheden om det nogensinde lykkedes. Jeg vil gerne have en til på et tidspunkt, men jeg ved jo, hvad jeg har og det kan ingen tage fra mig – Gud forbyde det. Så hvis en nummer tre ikke lykkes så nøjes jeg i glæde over det jeg har fået.

Knus fra en af de dumme (tvillinge-)mødre, som vitterlig kun ønsker det bedste for dig (en graviditet)

knockmeup sagde ...

Af sådan nogle muntre møg-mødre at være er I sgu meget søde, det indrømmer jeg...
Tak fordi I holder mig i hånden gennem det her
Stort knus

Mira sagde ...

Disse links kan anbefales når man er ved at kvæles i andres babylykke. Det er nemlig helt normalt at være vred og ked af det :-)

Se her (Tertia er bare god til at sætte ord på vreden :-)):

http://tertia.typepad.com/so_close/2004/05/ivf_barbie.html

http://tertia.typepad.com/so_close/2004/10/surviving_infer.html

http://www.tertia.org/so_close/2006/04/infertility_ref.html

http://tertia.typepad.com/so_close/2004/05/how_to_be_good_.html

http://www.tertia.org/so_close/2004/05/in_or_out_the_c.html

Knus fra Mira

Mira sagde ...

Øv, den cutter noget af linksene så de ikke virker. Se på www.tertia.org og gå ned til flg. link overskrifter længere nede på siden og klik dig ind på dem:

Infertility Reflections
When is it time to stop trying?
Surviving Infertility
Looking back on infertility
In or Out the Closet?
IVF Barbie
Being good friends to an infertile

"IVF barbie", "surviving infertility", og "being good friends to an infertile" er rigtig gode

Snowie sagde ...

Linkene er gode nok - markér og kopier, så snupper den det hele med - også det gemte...

knockmeup sagde ...

Åh, jeg har grinet og jeg har grædt i Tertias selskab de sidste dage. Det gjorde godt.