tirsdag den 9. oktober 2007

seneste teori

Efter 4 timers web-research er jeg kommet til den konklusion, at jeg er indehaver af en abnorm graviditet, som før eller siden bliver til en abort, men som indtil videre stadig udvikler sig.

An abortion just waiting to happen

Og altså ikke nødvendigvis en g.u.l. Men i virkeligheden er det vel hip som hap, om det er det ene eller det andet. Ved ikke om man giver cellegift til en abnorm graviditet i livmoderen, hvis denne ikke går til af sig selv, men heller ikke udvikler sig normalt... Men tanken om cellegift og deraf følgende 6 måneders behandlingspause føles som en mavepumper.

Nogen der ved om cellegift altid fører til sådan en lang behandlingspause?

Men den bedste teori er Spifs om spontan ovulation hvor jeg faktisk blev gravid en uge efter ÆO. Passer super med at vi havde sex på det tidspunkt og passer med hcg-tallene. Pænt usandsynligt, men fortryllende tanke..

11 kommentarer:

Snowie sagde ...

Jeg fik en abort i april (i 14. uge på grund af misdannelse hos fosteret) - det foregik ved en alm. udskrabning/udsugning - herefter skulle jeg blot have 1 alm. menstruation, inden vi kunne tilmelde os næste forsøg... Jeg tror ikke, man bruger cellegift ved aborter af fostre i livmoderen. Det er enten kirugisk ( som ved mig), medicinsk ("abortpille") eller en kombination...

Om man altid bruger cellegift ved g.u.l. ved jeg faktisk ikke. I en del tilfælde bortopereres æggelederen, og så er "den potte vel ude"?

Jeg har ikke konsultret Dr. Google - så måske ved du mere end jeg...

Snowie

Monja sagde ...

Puha, det er godt nok en hård omgang. Jeg tænker på dig. Knus fra Monja

Monja sagde ...

Åh angående cellegift er det så ikke kun ved en molagraviditet? Det er jo uhyre sjældent og med MEGET høje hcg, og ja så må man ikke blive gravid i meget lang tid efter. Det er (næsten – jeg vil jo ikke lige lege læge) helt sikkert ikke det du oplever.

Altså så håber jeg jo også at Spifs fortryllende teori er virkelig (men kan man det? Altså have en spontan ovulation efter IVF).

Frøkenhat sagde ...

Hvad siger de kittelklædte på sygehuset?

knockmeup sagde ...

Tak for info - der er en yndig ironi i, at projektet lige nu er at informere mig om, hvordan man slipper af med en graviditet...

Det er åbenbart noget forholdsvist nyt at man bruger cellegift ved graviditeter uden for livmoderen. Det sker når hcg'en er stigende. Ved meget høje hcg-værdier står den på kikkertoperation.

Så vidt jeg kan se vil man ofte kunne fortsætte behandling allerede efter en måned, så jeg kan vist godt lægge en dæmper på min panik..

Jeg ved ikke om man kan have ægløsning af tilbageblivende æg efter ÆU. Det vil vist være højst ureglementeret og et resultat af at kroppen laver helt kage i systemet..

Mira sagde ...

Det behøver stadig ikke at være en g.u.l., men lægerne er selvfølgelig obs på dig pga det underlige hCG forløb og fordi en g.u.l. jo kan være farlig. Det kan også bare være en rest placentaceller der sidder tilbage og producerer lidt hCG.
En UL skanning er ikke så meget værd før man er ved et tidspunkt i graviditen hvor der burde være hjerteblink (nu ved jeg ikke lige hvor langt du er henne). Da jeg havde en g.u.l. så lægerne noget der lignede en fostersæk i livmoderen meget tidligt og jeg fik derfor først at vide at det ikke var en g.u.l. Men der var sgu alligevel noget i æggelederen...såeh jah det er noget tricky noget. Der er ikke andet at gøre end at få taget de mange sekventielle blodprøver og blive skannet når det er relevant. Få dem til at se efter omkring æggeledere/stokke også ved skanningen!!! Det er pissehårdt og absolut ikke sjovt at vente på svaret som kan trække ud, desværre. De diagnostiske redskaber ved check for g.u.l. er desværre hvad man kan kalde less than perfect for at sige det mildt.
Så vidt jeg ved bruges giftbehandlingen endnu ikke imod g.u.l. på danske sygehuse (desværre!). Enten går den i sig selv, dvs ikke bliver stor nok til at gøre nogen skade. Eller også skal den fjernes ved en kikkertoperation som jeg selv prøvede for et par år siden.

Håber stadig det bedste for dig!

Knus fra Mira

Frøkenhat sagde ...

For pokker hvor er det bare træls. Da jeg havde en g.u.l. fik jeg nu altså en scanning forholdsvis tidligt i forløbet - tror bestemt det ville have været for tidligt til at se hjerteblink. Til gengæld påstod de, at de ville kunne have set en sort skygge på scanningen, hvis der havde været noget i livmoderen. Og det var der så ikke - derfor fik de ret tidligt konkluderet, at den sad et helt forkert sted. Så måske kan det nytte noget alligevel? Jeg ville da nok lige presse lidt på for en sikkerheds skyld.

Snowie sagde ...

Jeg tænker, at du måske har haft to æg, der har sat sig fast, Mira? Hmm det er jo ikke til at vide... Jeg troede bare ikke, der kom en fostersæk i livmoderen, medmindre der havde sat sig et æg fast der - og da Knockme kun fik 1 æg retur - så tænkte jeg, at der var logik i sådan en scanning. Måske tager jeg fejl.

Hvad angår ægløsning efter ÆU - så "kender" jeg en, der i forbindelse med IVF ikke fik lagt æg tilbage i januar - men alligevel blev gravid (endda med tvillinger)... Det viste sig, at hun allerede havde haft delvis ægløsning, da æggene blev taget ud...

Hm! Jeg håber i hvert fald, at der snart kommer en afklaring til dig...

HIlsner fra Snowie

Snowie sagde ...

Hov, læste lige tilbage på din blog og så, at der smuttede en lille 5'er med retur ved tilbagelægning også...

Mira sagde ...

Det er muligt med de to æg der satte sig fast, men "fostersækken" kan være noget andet der ligner når man altså ikke ser hjeteblink eller et foster indeni...Det er det der så forbandet ved det her for når tingene er så små endnu så er UL skanningen ikke så sikker....

Mira sagde ...

Men Frøkenhat har fuldstændig ret....pres lægerne til at tage stilling og gøre noget så hurtigt som muligt og bliv ved... Nogen gange er det også det der skal til....