tirsdag den 14. august 2007

Words Matter

Barnløshed - Hvad sker der egentlig med det ord? Altså... helt ærligt..barnløshed!?

Da vi blev udredt sidste sommer var det egentlig bare for en sikkerheds skyld. Faktisk skulle jeg undersøges af andre årsager - jeg havde haft et voldsomt smerteanfald, som sandsynligvis skyldtes en stor cyste, der bristede. Det skulle tjekkes. Vi tænkte så, at vi kunne lige så godt i samme omgang få tjekket, om der var tydelige fysiske grunde til, at vi ikke var blevet gravide. Hvis der var noget helt galt, var det bedst at vide det hurtigst muligt.

Efter scanningen, da vi havde vores samtale med gyn skete det utrolige: Hun refererede til os med mest utænkelige udtryk:

ufrivilligt barnløse

Jeg var virkeligt rystet. Det var så fjernt fra min selvopfattelse. Jeg lo faktisk. Vi grinede hele vejen hjem - men selvfølgelig var der også smerte i den latter, for der var en vis alvor, der var gået op for os. Men det udtryk gør altså sagen langt mere alvorlig end den er. Problemet er jo at 'ufrivillig barnløshed' er definitivt. Man er ikke barnløs, hvis der er udsigt til at man får børn. Man er barnløs, når man ikke har fået nogen og det ikke lader sig gøre. Desuden ligger der en normalitetsforestiling implicit i det ord, som jeg synes er meget problematisk. Det gør mig rasende, at man ikke har ændret sin sprogbrug omkring det her - især i forlængelse af ændrede behandlingsmuligheder og -behov. Hvad er der i vejen med:

fertilitetsproblemer - subfertilitet - fertilitetsbehandling

Det er ikke svært. Det er så skide let. Skift det ud i alle skriftlige materialer og så er det gamle, grimme ord helt ude af ordforrådet inden for et par år. Vis os den respekt, hva?

3 kommentarer:

Frøkenhat sagde ...

Hmmmm...

Jeg kan huske, at jeg tudede hele vejen hjem fra det første besøg på fertilitetsklinikken - netop fordi jeg nu var ufrivilligt barnløs. Før havde vi jo bare ikke fået nogen børn endnu. Nu var jeg pludselig en diagnose. Og havde et problem. Det var som om en del af håbet forsvandt med det ord. Måske har du ret - måske er det fordi det virker så definitivt.

Men når det så er sagt, så brugte og bruger jeg jo også selv ordet. Til trods for at jeg også meget bedre kan lide de der fertilitets-udtryk. Måske skulle jeg til at øve mig lidt i at bruge dem i stedet. For mit vedkommende er der jo også et andet problem i det - for nu er jeg jo ikke barnløs længere, men jeg er jo (så vidt vides) stadig infertil eller subfertil. Det er det samme problem - dog i en væsentlig mere privilegeret form.

Signe og Jan sagde ...

Jeg kan huske at jeg reagerede kraftigst mod ordet: Infertil. det lyder så definitivt og sygeligt. Jeg ville nok foretrække æhhh, nå der er ikke noget godt ord. det er sgu nok fordi det ikke er en god situation.

knockmeup sagde ...

Du har ret, Signe, infertil er det værste og mest definitive af dem alle. Uf!