mandag den 10. september 2007

Hellere to æg i ovnen end 10 i fryseren?

Jeg svinger hele tiden mellem at foretrække at få lagt et og at få lagt to æg op. Egentlig var vi endelig nået til den konklusion, at hvis æggene ser fine ud og lægevidenskabens repræsentanter anbefaler at øjes med et, så nøjes vi med et.

Men nu er jeg i tvivl igen.

For 2 æg:
- Jeg bliver 36 til januar
- Jeg har ikke lyst til at skulle bruge et par år mere på den her måde, for at lave en søskende, mens jeg har et lille barn, der så skal lide under at mor er i behandling.
- Jeg vil gerne optimere chancerne så meget som overhovedet muligt - og det er jo langt fra sikkert at der kommer tvillinger ud af det.
- Der er mange fordele ved at være tvilling.
- Der er mange fordele ved at have tvillinger, når først de er lidt ældre.

For 1 æg:
- Det er for hårdt med tvillinger og især vil jeg nødig gå glip af de fredfyldte stunder man trods alt en gang imellem kan have med en enkelt baby, men vel yderst sjældent med tvillingebabier.
- Graviditeten er for hård
- Der er for mange risici forbundet med tvillinger - så mange at man nu fraråder, at få lagt 2 æg op undtagen i særlige tilfælde
- Risikoen for abort er for stor.
- Man går måske glip af graviditet nr 2, hvis man får tvillinger i første go.

Hjælp...

3 kommentarer:

Monja sagde ...

Du kan jo eventuelt vælge et æg i dette forsøg med mindre lægerne anbefaler andet. Hvis du nemt bliver gravid med IVF, så er det måske heller ikke så hårdt at lave en søskende og jeg tror slet ikke behandlingen er helt så hårdt, når man først har fået et barn. Hvis du så ikke bliver gravid i dette forsøg (hvilket du jo selvfølgelig gør) kan du vælge to æg næste gang.

Anonym sagde ...

Hvis du har en flot 4-celle, ville jeg nøjes med den. Hvis du har nogle halvsølle 2- og 3-cellede, ville jeg nok vælge to (det var sådan to jeg blev gravid på). Det er godt at du tænker over det nu, for der er ikke meget tid til at overveje det på ægoplægningsdagen. Der kommer man ind, får at vide hvordan sagerne står og så kommer de muligvis med en anbefaling - og så er det værsgo at tage stilling, mens de står med instrumenterne klar!!! Jeg synes det var lidt af en gyser ikke at kunne få lov til at diskutere det ordentligt igennem.

Frøkenhat sagde ...

Det evige - men svære - spørgsmål under IVF... Kan ikke råde. Blot sige, at du skal forsøge at følge din mavefornemmelse, hvis du kan mærke den.

For mig gav det helt sig selv. Der var simpelthen kun to æg, som var gode nok - og et enkelt æg fryser man jo ikke ned...